Air France-KLM heeft in het arcar 2014 verlies gemaakt. Het totale nettoverlies was €198 miljoen. Dat is veel beter dan de €1,8 miljard van vorig jaar. Het is ook beter dan het verlies waarop analisten hadden gerekend (€-650 miljoen). Het lijkt dus de goede kant op te gaan met de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie, al is er nog een lange weg te gaan. De afgelopen jaren werd gesproken over Transform 2015. Dit besparingsplan werd eind 2014 afgerond. Het nieuwe strategische plan heet Perform 2020.
Komende jaren: meer bezuinigingen in plaats van meer winst
De verbetering van €1,6 miljard ten opzichte van vorig jaar is volgens topman Alexandre De Juniac het resultaat van de bezuinigingen die het bedrijf heeft doorgevoerd. Toch zijn de vooruitzichten nog somber. De omzet daalde met 2,4% tot €24,9 miljard. De winstdoelstelling die het bedrijf zichzelf had gesteld is losgelaten. Hiervoor was een jaarlijkse stijging van de brutowinst met zo’n 10% nodig. In plaats van een stijging van de brutowinst probeert Air France-KLM nu meer te bereiken met bezuinigingen.
* De vliegkosten moeten met 1,5% per jaar omlaag
* Bij Air France gaan 800 banen verdwijnen
* De investeringen van Air France-KLM gaan volgend jaar en in 2016 met €300 miljoen per jaar omlaag
* Bij KLM wordt nog eens €100 miljoen op personeel bezuinigd
Deze bezuinigingen zijn hard nodig. Voor de komende jaren wordt namelijk alleen maar meer concurrentie verwacht, met name van prijsvechters zoals EasyJet en Ryanair (die in 2016 misschien naar Schiphol komt). De drie grote vliegtuigmaatschappijen uit het midden-Oosten zorgen er ook voor dat de concurrentie moordend is. Het gaat hier om Emirates, Qatar Airways en Etihad Airways. Emirates vliegt al minimaal 2 keer per dag op Schiphol (1x met de A380, 1x met de B777). Qatar heeft aangekondigd om vanaf juni ook van en naar Schiphol te vliegen en Etihad is ook bezig met een Europese opmars in met name Italië. Een lichtpuntje in de duisternis is de olieprijs. Deze is de laatste maanden hard gedaald. De dollar is ten opzichte van de euro echter weer veel duurder geworden. Dit neutraliseert het olieprijs-effect min of meer.
Wat wordt er verwacht van 2015?
Wat er in 2015 gaat gebeuren gaat Air France-KLM niet verklappen. De Franse topman de Juniac was vooral voorzichtig met de doelen voor 2015. De luchtvaartcombinatie gaf vorig jaar maar liefst drie winstwaarschuwingen af. Topman van KLM, Pieter Elbers, zei vandaag tegen het ANP dat er gefocust moet worden op de dagelijkse operatie. Door dit slimmer aan te pakken kunnen we nog veel meer winst behalen. Verdere samensmelting van Air France en KLM is niet wat er noodzakelijk is. Het moederbedrijf had wel plannen om kantoorafdelingen van Amstelveen (hoofdkantoor van KLM) naar Parijs (hoofdkantoor van Air France) te halen. Pieter Elbers verzet zich hiertegen. In Amstelveen werken 800 mensen, in totaal werken er 33.000 mensen bij de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie. In Amstelveen zit niet het merendeel van de kosten. Verdere integratie van Air France en KLM op holdingniveau acht Elbers niet nodig.
Schiphol heeft vandaag ook de jaarcijfers van 2014 gepresenteerd. Hierin staat dat het luchthavenbedrijf van plan is om de havengelden vanaf 1 april 2015 met maar liefst 7% te verlagen. Dit is zeer gunstig voor KLM en Transavia, de grootste gebruikers van luchthaven Schiphol.
De cijfers op een rijtje
Een overzicht van de belangrijkste cijfers van Air France-KLM over het jaar 2014.
* Aantal passagiers steeg met 1,3% naar 87,4 miljoen.
* Investeringen: €300 miljoen per jaar omlaag in 2015 en 2016
* Bij Air France verdwijnen vrijwillig 800 werknemers
* Totale schuld is nu €5.41 miljard. Dit gaat volgend jaar omlaag naar €5 miljard
* De kosten per eenheid moeten in de jaren 2015, 2016 en 2017 met 1,5% omlaag. Er wordt nu meer nadruk gelegd op de kostenreductie. Dit zou €250-300 miljoen besparen.
* De omzet van de holding daalde met 2,4% naar €24.912 miljard.
* De winst voor belasting, afschrijvingen, rente en afschrijvingen (= EBITDA, earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation) daalde met €266 miljoen naar €1.589 miljard. De staking van de piloten van Air France heeft een grote impact gehad op de EBITDA.
* Analisten rekenden op een omzet van €24.84 miljard en op een EBITDA van €1.671 miljard. De omzet is dus 0,3% beter dan wat analisten gehoopt hadden, de EBITDA is 5% slechter.
* Het nettoverlies daalde sterk naar ‘slechts’ €198 miljoen door onder andere de verkoop van het belang in het boekingssysteem Amadeus.
* Het operationele resultaat is door de staking 425 miljoen lager uitgevallen.
* Voor Transavia – onderdeel van Air France-KLM – is een apart artikel aangemaakt, zie jaarcijfers 2014 Transavia.
Pilotenstaking Air France
De staking van 14 dagen door Air France piloten heeft een grote impact op de jaarcijfers gehad. In de zomer heeft het pilotencorps van Air France 14 dagen het werk neergelegd. De staking was onder andere een reactie op voorgenomen plannen om Transavia uit te breiden. In het kort eisten de pilotenvakbond dat alle piloten met dezelfde rang/status binnen de groep hetzelfde verdienen. Al het nieuws over deze staking vind je hier.