Schiphol heeft een excellent jaar achter de rug. Dit was vooral dankzij de sterke passagiersgroei en de inspanningen om de kosten op niveau te houden. De omzet steeg met 8,1% van €1,364 miljard in 2013 naar €1,474 miljard in 2014. Meer dan de helft van de omzet was afkomstig uit de havengelden. Deze namen op luchthaven Schiphol ook met 6% toe tot €864 miljoen. Dat stond vandaag in de jaarcijfers van de Schiphol Group.
Winstgroei van bijna 20%
De winst in 2014 was €272 miljoen. Dat is bijna 20% meer dan de €227 miljoen in 2013. ‘Een gezond resultaat’, aldus Schiphol-topman Jos Nijhuis. Het biedt het luchthavenbedrijf de mogelijkheid om te investeren. Aangezien er ook in de wereld van de luchthavens veel concurrentie uit het Midden-Oosten komt, is dit gezonde bedrijfsresultaat nodig om de kwaliteit op topniveau te houden.
Prijzen onder druk
Toch staat Schiphol wel onder druk om de prijzen niet verder op te schroeven. Luchtvaartmaatschappijen maken lastige tijden door. De jaarcijfers over 2014 van Air France KLM en de jaarcijfers over 2014 van Transavia zijn niet bepaald rooskleurig te noemen. De lagere kosten (-0,7%) en de toename in passagiers biedt luchthaven Schiphol de ruimte om de havengelden per 1 april 2015 met ±7% te verlagen.
Toename in passagiers Schiphol niet genoeg voor behoud vierde plaats in Europa
Het was vorige maand al stiekem bekend gemaakt door de Schiphol Group, maar luchthaven Schiphol verwerkte in het jaar 2014 zo’n 55 miljoen passagiers. Dat is ten opzichte van 2013 een toename van 4,6%. Ook het aantal vluchtbewegingen steeg met 3% naar 438.000. Dit is vooral te wijten aan de toename van de vluchten van KLM en haar partners. Toch was deze passagiersgroei niet genoeg om de vierde plaats in Europa te behouden. Istanbul Ataturk Airport passeerde Schiphol op de lijst met grootste luchthavens van Europa. Schiphol deed het wel veel beter dan Heathrow, Parijs-Charles de Gaulle en Frankfurt, respectievelijk de nr. 1, 2 en 3 van Europa.
Record in vrachtvolumes op Schiphol
Niet alleen qua passagiers, maar ook qua vracht presteerde luchthaven Schiphol prima in 2014. Het vrachtvolume steeg met ruim 6,7% tot 1.633.000 ton. Dit is een verbetering ten opzichte van het oude record uit 2007; 1.610.000 ton. In 2015 zal het aantal passagiers op Schiphol naar verwachting met zo’n 2% groeien. De winst van de totale Schiphol Group zal iets terugvallen door de verlaging van de havengelden op mainport Schiphol.
Schiphol Group: Schiphol, Eindhoven, Rotterdam en Lelystad Airport gecombineerd
Als groep presteerde Schiphol overigens prima. Vooral door de passagiersstijging van 16% op Eindhoven Airport steeg het aantal passagiers op alle vliegvelden van de Schiphol Group (Schiphol, Eindhoven (51% eigenaar), Rotterdam, Lelystad) met 5,3% tot 60.6 miljoen. Het aantal vliegbewegingen op alle vliegvelden gecombineerd steeg met 3,3% naar 484.250.
Ontwikkelingen Schiphol Group in 2014
* In 2014 heeft Schiphol ook de resterende 38,8% gekocht van AREB C.V. Dit is een vastgoedfonds met 17 vastgoedobjecten in voornamelijk kantoren en logistieke centra op Schiphol Airport.
* De bouwwerkzaamheden voor de centrale security in het niet-Schengen-gebied, de renovatie van Lounge 2 en de bouw van het nieuwe Hilton Hotel zijn in volle gang. Schiphol investeerde in 2014 €396 miljoen, waarvan €168 miljoen in de centrale security, €47 miljoen in het nieuwe Hilton Hotel en €9 miljoen in de renovatie van lounge 2. De €396 miljoen is een toename van 22% ten opzichte van vorig jaar.
* Wegens renovatiewerkzaamheden en de daaruit voortvloeiende drukte tijdens spitsuren, en wegens de toename van online verkopen daalde de verkopen in de winkels achter de paspoortcontrole op Schiphol met circa 9%. Een vertrekkende passagier spendeerde gemiddeld €14,48 in plaats van €15,89 vorig jaar.
* De inkomsten uit parkeergelden namen toe met 5,4% van €98 miljoen naar €104 miljoen.
Excellent jaar voor Schiphol
Tot zover de jaarcijfers van 2014 van de Schiphol Group (Bron). Uit de cijfers blijkt dat Schiphol het zeer goed doet. Het vestigde in 2014 zowel een record in aantallen passagiers als een record in vrachtvolumes. Ook de regionale vliegvelden deden het zeer goed. De Schiphol Group verstevigde de positie rond de luchthaven door de investering in het vastgoedfonds AREB C.V. en zal – onder andere door investeringen in een centrale security, nieuwe hotels en kwaliteitsproducten als een vernieuwde lounge – de stevige positie in de wereld van de luchthavens niet zomaar uit handen geven. Schiphol Airport groeide harder dan concurrenten Heathrow, Charles de Gaulle en Frankfurt Am Main, maar moest de vierde plaats toch uit handen geven door een groei van Istanbul Ataturk Airport (+10,9%).