Ignasius Jonan, de minister van transport in IndonesiĆ«, heeft gezegd dat de National Transportation Safety Committee (NTSC), die het incident onderzoekt, in augustus het onderzoeksrapport van AirAsia’s QZ8501 klaar heeft. De NTSC doet verslag aan de president en werkt samen met het ministerie van transport van IndonesiĆ«. Op 28 december 2014 stortte een Airbus A320-200 tijdens een storm in de Javazee met 162 passagiers en bemanningsleden aan boord. Het toestel was op weg vanĀ Surabaya naar Singapore.
Jonan heeft ook gezegd dat de betrokken partijen zoals Airbus en AirAsia zich niet moeten bemoeien met het onderzoek en de bevindingen van de NTSC moeten accepteren, “ik heb de instructie aan de NTSC gegeven dat het rapport moet zo onafhankelijk mogelijk zijn.” Aldus Jonan. Jonan wilde verder niks kwijt over het onderzoek in afwachting van het rapport.Ā De NTSC heeft tot nu toe weinig laten wetenĀ over wat de oorzaak is van de crash, ofĀ wat er is gebeurd in de momenten voor het incident. Ze hebben wel gemeld dat de Franse co-pilootĀ Remi Plesel het vliegtuig bestuurde tijdens de crash en niet de captainĀ Iriyanto, die in het verleden een piloot was bij de luchtmacht. Ook hebben ze bevestigd dat het toestel 5000 voet is geklommen in 30 seconden, waarschijnlijk om de storm te vermijden.
ICAO
De ICAO heeft gezegd dat het onderzoek gericht moet zijn op het voorkomen van een dergelijk incident in de toekomst en niet gericht moet zijn op wie de schuldige is. Volgens ICAO richtlijnen moet een onderzoeksrapport van een crash binnen een jaar na de crash afgerond zijn.
Lees alles over de crash in ons dossier.
Door:Ā Bas WitteĀ