
De Amerikaanse luchtmacht kijkt of ze de oude B-52’s kan voorzien van nieuwe motoren. De vliegtuigen doen al dienst sinds de jaren 60 en moeten waarschijnlijk door tot 2040. De vliegtuigen zijn voorzien van 8 TF33 motoren die verre van zuinig zijn. Financieel zou het zomaar interessant kunnen zijn om de vloot van 74 toestellen om te bouwen naar B-52neo.
Defensenews.com quote Lt. Gen Mike Holmes, hoofd van strategische plannen en benodigdheden:
“To go out and buy new engines for the B-52, you’d have a really hard time fitting that into our program, but that’s why we’re interested in a public-private partnership, which would be a different way to amortize those engines over time and pay for them in the savings that they actually generate, instead of paying for them out of savings that you hope for…. The idea is in a public-private partnership, somebody funds the engine and then we pay them back over time out of the fuel savings, which are generated out of the new engines. Our government has a way to do that with facilities. We don’t have a way to do that with airplanes, and we are exploring whether there are alternative ways that would let us do that… Look at what the airline industry is doing — they’re all re-engining. Why? Because it saves you a lot of money. If there is a commercially available engine which can give a 25-30 percent increase in either range or loiter, you have my attention.”

Er waren al eerder plannen voor nieuwe motoren onder de bommenwerper. Eind negentiger jaren is gekeken naar de General Electric CF6 motoren,. dit plan was niet haalbaar. Het vernieuwen zou $ 4 miljard gaan kosten. De besparing in brandstof min de bombouwkosten zou $ 400 miljoen opleveren als de vliegtuigen nog 40 jaar zouden vliegen. Deze motoren of geleide producten ervan hangen onder andere onder A330’s, 767’s en 747’s. Inmiddels is er een hele generatie van zuinigere motoren op de markt.


Hilversum