Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Corendon keert terug naar populaire bestemming

    15/07/2025

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Arbeidscontracten Europese piloten uitgebreid in kaart gebracht door Universiteit Gent
Achtergrond

Arbeidscontracten Europese piloten uitgebreid in kaart gebracht door Universiteit Gent

RedactieDoor Redactie20/02/2015Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
De piloten op de foto hebben niks met het artikel te maken
De piloten op de foto hebben niks met het artikel te maken

Vorige week donderdag en vrijdag werden in Parijs de resultaten van het onderzoek naar atypische arbeidscontracten in de luchtvaart gepresenteerd. Dit onderzoek, in opdracht van de European Cockpit Association (ECA) en de Association of European Airlines (AEA) en gefinancierd door de Europese Commissie, werd uitgevoerd door de Universiteit van Gent (België). Het is het eerste officiële onderzoek dat de misstanden onder, vooral piloten, aangaande arbeidscontracten, kwalificeert en kwantificeert.

Breed onderzoek

Het onderzoek vond plaats tussen september en november van vorig jaar. Met ruim 6600 vliegende piloten als respondenten uit verschillende landen binnen Europa en de grootste respons uit Nederland en Frankrijk (beiden 15%). Ryanair, Air France en KLM ‘leverden’ de top 3 van respondenten. De grootste groep van respondenten was tussen de 30 en 40 jaar oud en had minstens 10 jaar vliegervaring.

Andere arbeidscontracten

Veel (vooral jonge) piloten werken niet meer met een traditioneel contract. Piloten die meerdere keren van base moeten verwisselen, nul-uren contracten, vliegen op zelfstandige basis (ZZP’ers), het zijn allemaal zaken die niet nieuw zijn. Dit onderzoek zorgt ervoor dat, middels steun van de Europese Commissie, de verschillende overeenkomsten in kaart worden gebracht. Voor het eerst kan er ook een cijfer worden geplakt op de atypische tewerkstelling. Het onderzoek spreekt van 16% atypische tewerkstelling. Het merendeel van deze 16% heeft een tijdelijk contract zonder een minimaal aantal aan uren of vluchten via een ‘Tempory Work Agency’ (TWA).

ZZP’ers

Daarnaast constateert het rapport een groeiend aantal piloten dat op, zogezegd, zelfstandige basis vliegt. Deze trend is het grootst binnen de lage kostenmaatschappijen (LCC) waar 70% van de respondenten binnen een LCC aangeeft via een dergelijke constructie te werken. Deze groep heeft geen sociale bescherming, noch enige hulp bij administratieve en fiscale aangelegenheden. Aangezien zij maar voor één maatschappij (kunnen) vliegen betreft het hier schijnzelfstandigheid, immers een echte zelfstandige kan zijn of haar diensten aan meerdere opdrachtgevers beschikbaar stellen. In Nederland is dat verplicht voor ZZP’ers.

Werk aan de winkel voor iedereen

De onderzoekers stellen vast dat de luchtvaartwetgeving achterloopt op de nieuwe business modellen die binnen de luchtvaartwereld opkomen om de loonkosten te verlagen en de competitiviteit te verhogen. Dit resulteert volgens het rapport in sociale dumping waarbij crews worden gestationeerd buiten de EU met bijhorende gebrek aan fiscale en sociale bescherming. De onderzoekers benadrukken de urgentie van dit probleem en stellen dat de vliegveiligheid, eerlijke competitie en arbeidsrechten in het gedrang komen. De onderzoekers pleiten ook voor een betere regulering van de private vliegscholen.

Pay-to-fly

Over pay-to-fly constructies zegt het rapport dat deze wereldwijd verboden dienen te worden. De hoge schulden die een pilotenopleiding met zich meebrengt en de zwakke arbeidsmarkt zorgen ervoor dat afgestudeerde piloten zo zwak staan, dat in combinatie met malafide management bij pay-to-fly constructies, de vliegveiligheid in gevaar brengen. De onderzoekers pleiten daarom voor een Europees systeem voor financiering van de opleiding alsook een verplichte stage voor afgestudeerde piloten. Ook al zijn daar nog bedenkingen bij hoe dit praktisch in te vullen. De onderzoekers zijn er echter van overtuigd dat bij een investering in piloten de werkgever-werknemer relatie verbetert en bijgevolg ook de vliegveiligheid en de cultuur binnen de luchtvaart.

Meer zwaar weer op komst

Een andere grote uitdaging waarvoor de traditionele luchtvaart staat, zijn de hiaten in de ‘Open Skies Agreement’. Daarbij zetten met name luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio, de Europese en Amerikaanse luchtvaarmaatschappijen verder onder druk, door te kunnen steunen op miljoenen Dollars aan staatssteun, goedkope olie en minder strikte arbeidswetgeving. Maar ook de constructie van Norwegian, waarbij goedkopere crew uit niet Europese lidstaten (en bijhorende gebrek aan sociale wetgeving) met eveneens niet in Europa geregistreerde vliegtuigen, vluchten gaan uitvoeren vanuit Europa.

Actie

Het rapport roept op dat alle stakeholders actie ondernemen. Zowel de zorgen van de piloten als luchtvaartmaatschappijen moeten serieus genomen worden, met inachtneming van legitieme manier van flexibiliteit en arbeidsrecht alsook een eerlijke competitie. Ze besluiten het onderzoek met te stellen dat een evenwichtige balans tussen veiligheidsmaatregelen, rechten voor werkgevers en werknemers, van het hoogste belang is.

Volledige rapport kan u HIER (pdf) raadplegen.

[su_quote cite=”Jon Horne, Vice-Chair of the Sectoral Social Dialogue Committee. “]“The study represents a real milestone – the most comprehensive, rigorous, and concrete attempt to quantify and qualify some of the employment problems in the aviation industry. We are keen to analyse and discuss together with decision-makers the action needed to ensure long-term stability in European air transport, in particular with regard to the detrimental burden placed on younger pilots, exemplified by abhorrent ‘pay-to-fly’ schemes.”[/su_quote]

EU social dialogue’s study on #atypicalEMPL and “bogus self-employment” will feed the future work of the social partners & the EC

— EU Transport (@Transport_EU) 13 februari 2015


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Piloot Piloten Vliegopleiding
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025Redactie

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025Redactie

Wizz Air trekt zich terug uit Midden-Oosten

15/07/2025Redactie
Recent

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025

Wizz Air trekt zich terug uit Midden-Oosten

15/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?