Het Lion Air netwerk in Indonesië is volledig vastgelopen. Op verschillende vliegvelden zijn 6.000 passagiers gestrand. Lion Air zet 747 non-stop in om enorme achterstanden weg te werken.
–Update Zaterdag 21-2–
Inmiddels start het netwerk weer langzaam op. De gemiddelde vertraging is teruggelopen tot een uur.
–Oorspronkelijk bericht—
Vertragingen
Sinds woensdag zijn er vertragingen en die zijn inmiddels uitgegroeid tot een zo goed als lamgelegd netwerk. De meerderheid van de vluchten vertrekken niet. Ondermeer de vliegvelden van Jakarta, Denpasar-Bali, Batam, Kubang, Jamb, Medan en Surabaya zijn getroffen. Lion Air wil niet zeggen waardoor de vele vertragingen komen. Het is nu Chinees nieuwjaar, waardoor veel Chinezen op vakantie zijn en het erg druk is voor vluchten in Indonesië.
Volgens een schatting van Flightradar24 is tussen de 31% en 34% van de vluchten meer dan een uur vertraagd. Vrijdag was dit nog 22%. Lion Air zegt een fout te hebben gemaakt door 4 vliegtuigen tijdens de drukste periode van het jaar voor onderhoudsbeurten in te roosteren. Nu zijn er geen reserve vliegtuigen om problemen op te vangen. Circa 12 van de 109 vliegen niet of vertraagd, maar dit werkt door in het hele netwerk.
Woedende passagiers
Passagiers richten hun woede op de low-cost carrier. Niemand is bereikbaar en ook op vliegvelden overheerst vooral de onduidelijkheid. Op het vliegveld van Jakarta staan de mensen tot buiten de terminal. Dit zorgt er voor dat ook andere maatschappijen last hebben van de vertragingen. Air Asia heeft alle vluchten naar een andere terminal verplaatst.
7am at CGK T3 this morning. No #LionAir check in staff insight. Overflow to outside. #lionairdelay pic.twitter.com/cpCeDUPJHW
— Gerry Soejatman (@GerryS) February 20, 2015
De passagiers laten hun woede ook zien. Ook op Jakarta is de airside weg geblokkeerd met winkelwagentjes. De overheid heeft extra politie gestuurd. Later heeft het vliegveld het leger om hulp gestuurd en die heeft enkele voortuigen met manschappen gestuurd.
7am at CGK T3 this morning. No #LionAir check in staff insight. Overflow to outside. #lionairdelay pic.twitter.com/cpCeDUPJHW
— Gerry Soejatman (@GerryS) February 20, 2015
7am at CGK T3 this morning. No #LionAir check in staff insight. Overflow to outside. #lionairdelay pic.twitter.com/cpCeDUPJHW
— Gerry Soejatman (@GerryS) February 20, 2015
#BREAKING: Military troops now seen in CGK T3 apron to deal with #LionAir pax. #lionairdelay pic.twitter.com/qtSY4BMng5
— Gerry Soejatman (@GerryS) February 20, 2015
CGK T1B checkin hall heats up again with #LionAir pax suffering from #lionairdelay pic.twitter.com/DKn3G0nt6S
— Gerry Soejatman (@GerryS) February 20, 2015
Oplossing
Een oplossing lijkt nog ver weg en het gaat nog lang duren voor alle passagiers op hun plaats van bestemming aangekomen zijn. Lion Air zet hun enige actieve 747 in om passagiers van meerdere vertraagde vluchten in één keer te kunnen vervoeren. De maatschappij vliegt verder uitsluitend met 737’s.
Vaker
Volgens Indonesische luchtvaartdeskundige Gerry Soejatman gebeurt een dergelijke meltdown eens in de twee jaar. De Indonesische luchtvaart is een van de slechts georganiseerde en gecontroleerde in de wereld. De Europese Unie heeft een aantal jaar geleden alle maatschappijen uit dat land op de zwarte lijst gezet. AirAsia en Garuda zijn daar inmiddels weer afgekomen. Garuda maakt trouwens handig gebruik van de vertragingen. Op Twitter zeggen ze dat zij wel vliegen. Vorig jaar was hetzelfde gaande bij Garuda.


Verschillend