Vorig jaar op 20 oktober raakten 2 Amerikaanse F16C’s elkaar in de lucht toen ze in formatie vlogen tijdens een training. Het toestel van de ervaren instructeur crashte bij Moline, een plaats in Kansas. De instructeur heeft zijn schietstoel gebruikt en kwam er met lichte verwondingen vanaf. Het andere toestel, die werd bestuurd door de piloot in opleiding, is nog 160 kilometer doorgevlogen met een vleugel waarvan een aanzienlijk deel was afgebroken. Deze is uiteindelijk veilig geland op Tulsa Air National Guard Base in Oklahoma.
Het onderzoeksrapport
Op vrijdag 20 februari is het onderzoeksrapport van deze crash vrijgegeven. Volgens het rapport is de crash te wijten aan een miscommunicatie tussen de instructeur en de piloot in training. “Volgens de resultaten van het onderzoek heeft de wingman niet laten weten dat hij geen “visual contact” kon behouden op het leidende toestel,” aldus Air Force officials in een verklaring. “Tegelijkertijd heeft de formatieleider niet voldoende afstand gehouden om een eventuele gevaarlijke situatie te kunnen ontwijken.”
Beide toestellen waren van de Oklahoma Air National Guard’s 125th Fighter Squadron in Tulsa. Ze vlogen rond 14:03 lokale tijd in een trainingsmissie waar de 2 toestellen samen moesten werken tegen een derde, die de rol van een vijandelijk toestel op zich had genomen. Ze vlogen op ongeveer 150 kilometer vanaf hun basis in Tulsa boven Kansas in een luchtruim dat Eureka Military Operating Area wordt genoemd en gebruikt wordt voor dergelijke trainingen.
De eerste poging om het vijandelijke toestel neer te halen verliep goed. Echter, bij de tweede poging raakte de toestellen elkaar. De piloot in training naam een forse bocht naar links om het vijandelijke toestel in het vizier te krijgen, de instructeur interpreteerde deze bocht als een bocht naar rechts, van hem af in plaats van naar hem toe. Dit zorgde ervoor dat ook de instructeur achter het derde toestel aanging. De twee vliegtuigen vlogen op elkaar af en een raket, die onder de vleugel van de piloot in opleiding hing, raakte de wortel van de rechter vleugel van het toestel van de instructeur en daarna zijn achterkant. De instructeur heeft gezegd dat zijn geheugen direct na de impact wazig werd en hij alleen zijn schietstoel gebruikte omdat hij dat door kreeg van de piloot in opleiding. Zijn schietstoel landde 60 voet vanaf het toestel, wat aangeeft dat er geen sprake was van een grote voorwaartse snelheid op het moment van de botsing.
De piloot in opleiding kreeg hulp van een andere Air Force piloot die een visuele check deed vanaf de buitenkant waarna ze besloten dat hij door kon vliegen naar Tulsa Air National Guard Base.
Door: Bas Witte