fbpx
OnderwerpenVliegtuigen

Air Lease wil nieuwe 757, Boeing: “geen 757 MAX”

Icelandair_757_Aurora_TF-FIU

Eén van de grootste vliegtuig leasebedrijven, Air Lease, roept openlijk Boeing op om weer met een 757 op de markt te komen. Van de 757 zijn 1.000 toestellen gemaakt, waarvan de meeste nog vliegen. Vooral Amerikaanse maatschappijen hebben het toestel gekocht. Het is een narrow-body gemaakt voor langere vluchten. Oorspronkelijk bedacht voor lange(re) routes waar niet zoveel passagiers voor zijn. Nu wil Air Lease een toestel dat hetzelfde kan maar dan tot 35% goedkoper is. De laatste 757 rolde 10 jaar geleden van de band. De eerste toestellen zijn nu aan vervanging toe. Een nieuwe 757 zou het gat tussen de grootste narrow body (737-9MAX) en kleinste wide-body (787-8) moeten dichten.

Airbus

Airbus is ingesprongen op dit ogenschijnlijke gat in de markt met de A321neoLR. Dit toestel kan wat de 757-200 kan. De -200 is met afstand de meest verkochte 757. De launch customer van de A321LR is dan ook geen verrassing: Air Lease met 30 toestellen.

Boeing

Air Lease geeft de voorkeur aan een geheel nieuwe 757. In de volksmond wordt die al de 797 Hazyliner genoemd, naar de CEO van Air Lease: Udvar-Hazy. Air Lease zegt ook tevreden te zijn met een 757 MAX, een 757 met nieuwe motoren en nieuw interieur. Boeing is duidelijk over deze optie: “No, no”. Volgens Boeing is de 757 markt te klein voor een investering. Boeing zelf zegt meerdere keer hiernaar gekeken te hebben, maar het niet interessant te vinden. Ook was de productie van 757’s relatief duur.

Van de 550 passagiers-versies van de 757 vliegen er slechts 50-80 op transatlantische routes. Alle andere vliegen routes die ook makkelijk door een 737 gedaan kunnen worden. Boeing heeft het momenteel ook veel te druk met nieuwe toestellen ontwikkelen. In de planning staan de 737 MAX, 787-10, 777X en KC-46 tanker. Er zou pas weer ruimte zijn voor ontwikkeling in 2022.

Geheel nieuwe 757

Boeing heeft eerder aangegeven een geheel nieuwe 737 opvolger te willen gaan ontwikkelen. Deze moet in 2030 op de markt komen. Het zal de opvolger van de 737 MAX zijn en waarschijnlijk voor een groot deel van composiet materialen gemaakt zijn. Als alle bovengenoemde nieuwe toestellen op de markt zijn heeft Boeing voldoende capaciteit om een totaal nieuw toestel te ontwikkelen. Het lijkt erop dat de bouwer in één toestel gaat ontwikkelen die in verschillende versies de 737 en 757 zal vervangen. Tot die tijd lijkt het bijna onmogelijk om met een 757 opvolger te komen. Al stappen wellicht van hun eerdere idee af en zal de 737MAX9 toch worden uitgebreid naar een 757-variant.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button