fbpx
AirlinesFinancieelOnderwerpen

Plannen voor hulp Skymark

A330-300_Skymark_1De Japanse luchtvaartmaatschappij Skymark Airlines heeft eind januari bescherming tegen faillissement aangevraagd en aangegeven dat ze hulp zochten van een partner, die best een directe concurrent mocht zijn zoals All Nippon Airways (ANA) of Japan Airlines (JAL). Nu zijn er plannen om hulp te bieden aan Skymark door ANA en AirAsia.

Faillissement

Skymark Airlines geeft de schuld van het potentiële faillissement aan een slechte Yen koers en Airbus. De luchtvaartmaatschappij bestelde 6 A380’s bij Airbus maar was constant te laat met deelbetalingen, daarop annuleerde Airbus de order, was Skymark haar aanbetaling kwijt en werden ze aangeklaagd wegens contractbreuk. Skymark wilde de A380’s inzetten om direct met JAL en ANA te concurreren op internationale routes.

Hulp

All Nippon Airways heeft vandaag aangekondigd dat ze Skymark wil helpen. Een woordvoerster van ANA Holdings, het moederbedrijf van All Nippon Airways, heeft gereageerd: “Deze morgen hebben we de documenten verstuurd waarin staat dat we deel willen nemen in de sponsoring van Skymark, verder kunnen we nu geen commentaar geven.” AirAsia wilde helemaal niet reageren. Het reddingsplan van Skymark zou code-sharing overeenkomsten bevatten en gezamenlijke inkoop van brandstof, maar er gaan ook berichten rond dat Integral 9 miljard Yen wil investeren in Skymark, zo meldt Kyodo News. Ongeveer 20 andere bedrijven willen Skymark ook te hulp schieten.

Het is niet raar dat ANA en AirAsia zich hebben aangeboden. AirAsia wil terug naar de Japanse markt na de scheiding met ANA een jaar geleden en verder vliegen de luchtvaartmaatschappijen met dezelfde toestellen, de A330’s. Voor ANA gaat het echter om de groei ten opzichte van JAL, de strijd voor slots op de drukke luchthaven Tokyo Haneda telt mee. ANA is momenteel in bezit van ongeveer de helft van 465 binnenlandse slots op de luchthaven en JAL heeft er 184. Omdat Skymark er 36 heeft zal dit een groot voordeel zijn voor ANA als de hulp wordt geaccepteerd.

Skymark Airlines, opgericht in 1998, was een zeldzaam voorbeeld van een Japanse low-cost carrier die opereerde zonder hulp van ANA of JAL, dit lijkt nu vooralsnog verloren te gaan. Skymark kiest deze maand haar sponsoren en zal 29 mei haar rehabilitatie plan presenteren aan het Tokyo District Court.

Door: Bas Witte

 

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button