Turkish Airlines voert gesprekken met Malaysia Airlines over de lease van vliegtuigen. Dit bevestigt de topman van Turkish, Hamdi Topcu.
A380
Vorige week meldde Bloomberg op basis van anonieme bronnen dat Turkish twee A380’s van Malaysia wil leasen. Turkish is in januari ook al in verband gebracht met een bestelling van 10 A380 toestellen bij Airbus. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers zegt Topcu dat de maatschappij grotere vliegtuigen nodig heeft, de 747-8 of A380. Er is nog geen beslissing genomen welke.
Geld ophalen
Turkish meldt ook $ 3,74 miljard te willen investeren dit jaar. Drie miljard wordt ingezet om de vloot uit te breiden, momenteel zijn er 261 vliegtuigen. In de eerste helft van dit jaar wordt geprobeerd geld op de beurs op te halen. De vloot moet met 30 toestellen stijgen naar 293. Momenteel heeft Turkish 55 wide body’s, 199 narrow body en 9 vrachtvliegtuigen. Dit moet stijgen naar 68, 214 en 11 respectievelijk. Het aantal passagiers moet in 2015 15% stijgen. Onder meer door een hogere load factor (nu 80%) en de nieuwe toestellen. Het totaal aantal bestemmingen gaat met 9 omhoog naar 273.
2014 is afgesloten met een winst van 1,82 miljard lira (€ 650 miljoen). Dit is bijna 3x zoveel als vorig jaar. De omzet steeg met 29% naar 24,1 miljard (€ 8,62 miljard). Turkish groeide sneller dan gemiddeld met een extra capaciteit van 16,3% ten opzichte van 5,6% gemiddeld.
Piloten
Turkish zit te springen om piloten en houdt 26 en 27 februari een Pilot Roadshow op Schiphol.
Turkish Airlines
Turkish wil met Istanbul groeien als megahub, vergelijkbaar met Emirates en Dubai. Ook Istanbul profiteert van de gunstige ligging tussen Azië, Europa en de VS. De maatschappij uit Turkije groeit met 3 vliegtuigen per maand en heeft 117 nieuwe kosten bij Airbus en 95 bij Boeing in bestelling staan. Turkish focuste zich vooral op hogere frequenties, maar lijkt nu klaar te zijn voor grotere toestellen. De groei zorgt ervoor dat Turkish als een gek piloten aan het aannemen is. Eind februari is er een pilot roadshow in Nederland.
Malaysia Airlines
Malaysia Airlines heeft 6 A380’s en worstelt al langer met de superjumbo’s. Ze zijn pas rendabel als ze helemaal vol zitten en dit lukt de maatschappij door de huidig opzet van het netwerk niet. MAS vliegt buiten Azië en Oceanië alleen naar London en Parijs. Hier worden de A380’s ingezet.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.