Wellicht raakt het bedrijf LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) binnenkort het monopolie kwijt op de luchtverkeersleiding in Nederland. Op de regionale vliegvelden van Nederland komen misschien concurrenten die de diensten in de verkeerstoren aanprijzen zodat de prijzen dalen. Gebruikers van alleen Schiphol Airport zullen het meest merken van de prijsdalingen, omdat sinds 2008 de kosten voor air traffic control in Nederland op een hoop worden gegooid. De gebruikers van Schiphol Airport betalen op dit moment deels voor de tekorten op regionale velden zoals bijvoorbeeld Eelde en Maastricht.
KLM en Barin protesteren tegen het huidige systeem van luchtverkeersleiding
KLM en Barin (Board of Airline Representatives in the Netherlands, een belangengroep voor passagiersmaatschappijen in Nederland) hebben geprotesteerd tegen het huidige systeem. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu laat daarom onderzoeken of het mogelijk is om de kosten voor luchtverkeersleiding op een nieuwe manier te verdelen. Iedere gebruiker van elk vliegveld zou zo afrekenen voor de kosten die het zelf heeft gemaakt. Als gevolg zouden de kosten voor Schiphol omlaag gaan. Maastricht en Eelde zijn fel tegen de plannen omdat de ATC kosten op deze luchthavens juist explosief zou gaan stijgen. De ATC kosten zijn op Eelde nu €162. Op Maastricht zou dit bijna €400 worden en op Maastricht zelfs bijna €1.000. Niemand zou nog naar deze luchthavens gaan, waardoor deze luchthavens de deuren dan wel zouden kunnen sluiten. Dit snapt Mansveld ook, daarom stelt ze nu voor om concurrentie toe te staan. Dan zou het tot 30% goedkoper kunnen dan bij LVNL.
Veiligheid
Natuurlijk zit niemand te wachten op bezuinigingen waar de veiligheid in het geding zou komen. Toch hoeft dit zeker niet zo te zijn. Op sommige luchthavens in Zweden en ook op Gatwick Airport wordt het luchtverkeer nu geregeld door een particuliere luchtverkeersleiding.