Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Financieel»UAC zoekt toch staatssteun
Financieel

UAC zoekt toch staatssteun

RedactieDoor Redactie25/02/2015Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© United Aircraft Corporation
© United Aircraft Corporation

In vergelijking tot berichten die eerder de ronde deden vraagt het Russische United Aircraft Corporation (UAC) toch om een financiering van de staat. Het geld is nodig voor de ontwikkeling van het nieuwe wide-body toestel die UAC samen met het Chinese Comac maakt.

Het programma voor het nieuwe toestel is in mei 2014 voor het eerst aangekondigd en gaat over de ontwikkeling van een nieuw toestel met een capaciteit van 250-280 stoelen. De kosten voor de ontwikkeling werden tot eind 2014 geschat op 13 miljard dollar. De kosten worden verdeeld onder de partners, maar hier wordt nu opnieuw naar gekeken na aanleiding van de verslechtende koers van de Roebel. “We zijn het programma nu aan het optimaliseren, er is minder nodig dan oorspronkelijk werd verwacht.” Aldus de president van UAC, Yury Slyusar.

Slyusar maakte deze uitspraak een week nadat het Ministerie van Industrie en Handel aangaf dat zij de financiering van de staat aan het wide-body programma wilde annuleren in de loop van 2015. Oorspronkelijk was er sprake van een staatssteun van (omgerekend) 17,2 miljoen dollar in 2015. Rusland zit momenteel in een economisch gezien moeilijke tijd, de annulering van de staatssteun aan het programma zou hier aan te wijten zijn.

De staatssteun van Rusland aan UAC is een middel om de luchtvaartindustrie te subsidiëren, niet alleen het programma van de wide-body wordt ondersteund. De overheid geeft dit jaar ook al 240 miljoen dollar subsidie aan het MS-21 narrow-body programma van UAC om het eerste toestel te assembleren en te testen.

Voor de huidige fase van het wide-body project (voorbereidend design) is niet veel geld nodig, legt Slyusar uit. Deze fase wordt daarom ook bekostigd door niet-budgettaire bronnen. UAC rekent op 0,8 miljoen dollar aan kosten voor het eerste kwartaal van 2015, in juli moet er worden overgegaan op de volgende fase. De eerste vlucht van het toestel is gepland in 2021 of 2022 en er wordt verwacht dat het toestel in 2025 in dienst kan treden.

Door: Bas Witte


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Comac
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025Redactie

Ryanair houdt vast aan 737 MAX 10

19/05/2025Redactie

Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

19/05/2025Redactie
Recent

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Ryanair houdt vast aan 737 MAX 10

19/05/2025

Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

19/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

16/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?