In vergelijking tot berichten die eerder de ronde deden vraagt het Russische United Aircraft Corporation (UAC) toch om een financiering van de staat. Het geld is nodig voor de ontwikkeling van het nieuwe wide-body toestel die UAC samen met het Chinese Comac maakt.
Het programma voor het nieuwe toestel is in mei 2014 voor het eerst aangekondigd en gaat over de ontwikkeling van een nieuw toestel met een capaciteit van 250-280 stoelen. De kosten voor de ontwikkeling werden tot eind 2014 geschat op 13 miljard dollar. De kosten worden verdeeld onder de partners, maar hier wordt nu opnieuw naar gekeken na aanleiding van de verslechtende koers van de Roebel. “We zijn het programma nu aan het optimaliseren, er is minder nodig dan oorspronkelijk werd verwacht.” Aldus de president van UAC, Yury Slyusar.
Slyusar maakte deze uitspraak een week nadat het Ministerie van Industrie en Handel aangaf dat zij de financiering van de staat aan het wide-body programma wilde annuleren in de loop van 2015. Oorspronkelijk was er sprake van een staatssteun van (omgerekend) 17,2 miljoen dollar in 2015. Rusland zit momenteel in een economisch gezien moeilijke tijd, de annulering van de staatssteun aan het programma zou hier aan te wijten zijn.
De staatssteun van Rusland aan UAC is een middel om de luchtvaartindustrie te subsidiëren, niet alleen het programma van de wide-body wordt ondersteund. De overheid geeft dit jaar ook al 240 miljoen dollar subsidie aan het MS-21 narrow-body programma van UAC om het eerste toestel te assembleren en te testen.
Voor de huidige fase van het wide-body project (voorbereidend design) is niet veel geld nodig, legt Slyusar uit. Deze fase wordt daarom ook bekostigd door niet-budgettaire bronnen. UAC rekent op 0,8 miljoen dollar aan kosten voor het eerste kwartaal van 2015, in juli moet er worden overgegaan op de volgende fase. De eerste vlucht van het toestel is gepland in 2021 of 2022 en er wordt verwacht dat het toestel in 2025 in dienst kan treden.
Door: Bas Witte