De baas van Delta Airlines legt link tussen nine-eleven en de maatschappijen uit de golfregio.
Link
In de VS begint het gevecht wat in Europa al langer gaande is: de maatschappijen uit het Midden-Oosten komen vaker en met grotere vliegtuigen. De Amerikaanse maatschappijen verzetten zich met hand en tand. Zo is er al overleg geweest met de Obama regering. In een interview met CNN gaat Delta CEO Richard Anderson een stap verder.
Richard Quest (CNN): To the allegation that, well, you restructured under chapter 11. The U.S. fleet certainly gains benefits from the civil defense fleet. American has just restructured. The argument is that you, in your own ways, have had your hand in the bailout trough.
Richard Anderson (Delta): That is categorically false. And it’s a great irony to have the UAE from the Arabian Peninsula talk about that, given the fact that our industry was really shocked by the terrorism of 9/11, which came from terrorists from the Arabian Peninsula. That caused us to go through a massive restructuring. And in the United States our restructuring process is transparent and there is no government subsidy. And in fact there were billions of dollars of equity and unsecured debt that were wiped out through that process.
Saudi Arabië
Van de 19 kapers kwamen er 15 uit Saudi Arabië. Daar opereert maatschappij Saudia, Saudi en Delta zitten samen in de alliantie SkyTeam. Anderson zegt niks over Saudia. CNN vroeg de CEO om een reactie op het verweer van de golfmaatschappijen. Nadat ze beschuldigd werden van staatssteun zei vooral de baas van Emirates dat de Amerikaanse maatschappij nog recent van de ondergang gered zijn via de chapter 11 wetgeving, waardoor de maatschappijen heel veel voordelen hadden. De wetgeving is op weinig plekken zo soepel als in Amerika en dit wordt door onder andere Emirates gezien als verkapte staatssteun.
Weinig bewijs
De Amerikaanse maatschappijen zeggen twee jaar gewerkt te hebben aan het verzamelen van bewijs van de staatssteun door onder meer Abu Dhabi, Dubai en Qatar. Dit is verzameld in een document dat aan de Amerikaanse regering is gegeven. Het is echter niet openbaar gemaakt. Vooralsnog er vooral veel beschuldigingen over. Upinthesky heeft nog weinig bewijs gezien. De analisten van CAPA hebben vorig jaar een vergelijking gemaakt tussen Emirates aan de ene kant en British Airways en Virgin aan de andere kant. Daar komt vooral uit dat door goedkopere arbeid en zuinigere vliegtuigen Emirates het beter doet.
Volledige interview
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!