Tim Clark, CEO van Emirates, heeft gezegd dat hij 100 A380neo’s gaat kopen als de nieuwe motor minimaal 10% zuiniger wordt. Het ontwikkelen van zo’n nieuwe motor zou alleen mogelijk zijn met Rolls Royce, maar deze ontwikkeling zou voor beide partijen risicovol en duur zijn. Verder is de A380neo niet beschikbaar voor 2020-2021.
Aan de andere kant hangt de Boeing 747-8 aan een zijden draadje. De bestellingen van het toestel zijn er nauwelijks, met dit jaar en volgend jaar productiegaten en vrijwel geen bestellingen in 2017, volgens de Ascend database. De Boeings zouden dus ruim voor de nieuwe A380’s klaar kunnen zijn. Boeing stelt dat de nieuwe 747 zuiniger is, maar hoeveel zuiniger is niet bekend. Boeing heeft, in tegenstelling tot Airbus, misschien wel een voordeel, de vliegtuigbouwer verbetert voortdurend haar toestellen volgens de zogenaamde “performance improvement packages (PIPs)”. Ze lopen dus niet het risico dat Airbus en Rolls Royce wel lopen.
De 747-8 past niet helemaal in het businessmodel van Emirates, die voornamelijk rondom de A380 is ontworpen, daarom heeft Clark consistent gezegd ze niet te gaan bestellen, maar, in het geval van toestel aankopen kan dit teniet worden gedaan door de voorzitter van Emirates, Sheik Ahmed Bin Saeed Al Maktoum. Emirates heeft vorig jaar een order geplaatst van 150 Boeing 777-8s en 777-9s. De 777’s hebben in vergelijking met de 747-8’s dezelfde actieradius, maar de 747-8 kan 40 mensen meer meenemen. Dit zou dus een grotere capaciteit opleveren voor Emirates.
De vertegenwoordiger van Boeing, Paul Bergman, heeft gezegd dat Boeing het voorstel zelf niet heeft voorgelegd aan Emirates. Volgens hem komt het voorstel van een derde partij. G2 Solutions analist Michel Merluzeau heeft gereageerd dat het een zeer kleine kans bestaat dat dit gebeurd: “Ik persoonlijk geloof in de mix van de 777’s en A380’s, ik zou niet weten waarom ze die balans willen veranderen”.
Als de 747-8 een waardige update wordt en Airbus besluit de A380neo niet te produceren reist de vraag of dit voldoende is om Emirates te overtuigen op het voorstel in te gaan. Het antwoord blijft voorlopig uit.
Door: Bas Witte
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!