Transavia vervoerde in 2014 meer passagiers. Zo vervoerde de prijsvechter van Air France-KLM in 2013 nog 8,9 miljoen passagiers, in 2014 waren dit er 9,9 miljoen. Een toename van 11,4% ten opzichte van 2013. Het aantal gevlogen kilometers per stoel steeg met 8,3% naar 21,3 miljoen. De gemiddelde bezettingsgraad daalde wel met 0,2% naar 89,8%. De totale omzet steeg met 7,3% naar €1056 miljoen. Ook dit was een toename (7,3%) ten opzichte van vorig jaar. Mooie groeicijfers voor Transavia. Het operationele resultaat viel echter wel tegen. Transavia maakte in 2014 een verlies van €36 miljoen, zo blijkt uit cijfers van Air France-KLM, de eigenaar van Transavia. Dit was vooral te wijten aan de snelle groei in Frankrijk.
Hele jaar 2014: Transavia France en Transavia Nederland
In die cijfers wordt nog steeds onderscheid gemaakt tussen Transavia France en Transavia Nederland. De capaciteit van Transavia France is omhoog gegaan met 21%. De bezettingsgraad was hier 87%. In Nederland is de chartercapaciteit met 4,3% omlaag gegaan, de lijndiensten gingen omhoog met 11,8%.
Cijfers over het vierde kwartaal van 2014
In het vierde kwartaal van 2014 deed Transavia het iets beter dan vorig jaar. Het operationele resultaat was namelijk iets minder negatief: €-34 miljoen in plaats van €-35 miljoen in 2013. Een slecht operationeel resultaat in de laatste maanden van het jaar is normaal voor een luchtvaartmaatschappij. Het aantal passagiers (+19%) en de bezettingsgraad (+0,6%) stegen ook hard, waardoor het vierde kwartaal van 2014 voor Transavia redelijk succesvol is te noemen.
Toekomst van Transavia
In december 2014 is er een akkoord gesloten over de ontwikkeling van Transavia France tussen Air France en de Franse pilotenvakbond. De sterke groei zal doorgaan. In de zomer van 2015 zullen er 21 vliegtuigen vliegen tot 37 Boeing 737’s in 2019. De order van 20 Boeing 737s voor Transavia heeft ook te maken met dit akkoord, de directie wilde een nieuwe staking van Air France piloten koste wat het kost vermijden. Er komen extra vernieuwingen zoals integratie met het frequent flyers programma Flying Blue, bovenop de meest recente vernieuwingen van Transavia.
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug.. Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!