De kritiek op Fugro als hoofdaannemer in de MH370 zoektocht zwelt aan. Het bedrijf zou te weinig ervaring hebben waardoor er vertraging is.
Start
In de tender van Australië voor het scannen van de oceaanbodem naar wrakstukken van MH370 was opgenomen dat het uitvoerend bedrijf in september 2014 zou beginnen. Fugro begon echter pas eind oktober. Fugro had problemen met de juiste scanapparatuur op de schepen te krijgen. Eenmaal begonnen waren er veel problemen waardoor tot nu toe nog maar 60 dagen daadwerkelijk gezocht is. Dit meldt de Wall Street Journal op vrijdag. Niet alle vertraging kwam door technische problemen, er zijn ook een aantal tropische stormen door het gebied gegaan.
Australië tevreden
In een reactie zegt Australië tevreden te zijn met de kwaliteit van de verzamelde gegevens. Over de voortgang wordt geen uitspraak gedaan. De verwachting destijds was dat rond deze tijd de helft van het gebied doorzocht zou zijn, momenteel is bijna 1/3e bekeken. Eerder zei Australië dat met het huidige tempo het zou kunnen zijn dat met het huidige budget 80% van het te onderzoeken gebied bekeken kan worden. Australië wil niet ingaan op vragen wat er gebeurt als in mei het budget op is.
Tweede schip
Het tweede Fugro schip moest zeer lang wachten op de sonar-scan apparatuur. Fugro huurt dit bij andere bedrijven en de gehuurde apparatuur bleek niet te passen op het schip. Er ging maanden overheen voordat de juiste apparatuur er was. Volgens de Wall Street Journal heeft Fugro geen ervaring met scans naar de bodem op 6km diepte. Fugro doet wel zeer veel scans, maar nooit dieper dan 3 km. Ondertussen is een derde schip ter plaatse met een onbemande onderzeeër omdat bleek dat met de zogenaamde ‘side-scan sonar’ apparatuur niet overal toereikend was.
Kritiek
Australische oppositie partijen, andere gespecialiseerde bedrijven en industry watchers hebben kritiek op de gang van zaken. Een concurrent van Fugro tijdens het biedingsproces zegt in een brief aan de Australische regering dat Fugro slecht toegerust is en waarschijnlijk zal falen. Fugro zegt hierop dat de concurrentie ontevreden is dat zij de bieding niet hebben gewonnen. Fugro is zeer ervaren in langere missies op zee, waar ploegen medewerkers elkaar afwisselen zonder dat de continuïteit in het geding komt.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!