De F-35B is het zorgenkindje van het toch al niet heel lekker draaiende F-35 programma. De ‘harrier’-variant kan een belangrijk wapen niet in de weapons bay meenemen, Het betreft de Small Diameter Bomb II. Het is de opvolger van SDB I en er wordt reikhalzend naar uitgekeken vanwege de mogelijkheid om ook bewegende doelen te raken.
De F-35B zou 8 van deze bommen moeten kunnen dragen, maar dat blijkt niet te kunnen. Er gaan er maar 4 in. Er zit hardware in de weg in de weapons bay en daarom zal dit geheel opnieuw moeten worden ontworpen. Pas bij de 4e serie F-35B’s zou het probleem opgelost moeten zijn. Deze komt pas in 2022 operationeel. Wil de F35 stealth blijven dan kunnen er alleen bommen mee die in de weapons bay gaan. Het toestel kan ook wel op de vleugels bommen meenemen, maar dan ziet de vijandelijke radar het toestel veel eerder.
De twee andere F-35 varianten hebben geen problemen met de weapons bay. Nederland heeft de F-35A gekocht, dit toestel stijgt en landt op de conventionele manier. Het Verenigd Koninkrijk zit met het nieuws in de maag. De 48 bestelde F-35’s kunnen nu niet wat eerder gedacht werd.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!