Bij KLM gaan waarschijnlijk meer gedwongen ontslagen vallen dan tot nu toe was aangenomen. De hoofdreden hiervoor is het fiscale beleid dat vanuit de tweede kamer wordt gevoerd. In dit beleid moet zowel de werknemer als de KLM 52% belasting betalen op de vergoeding die de werknemer krijgt. Na belastingaftrek blijft hier dus weinig van over. Volgens een brief van de vakbonden aan de kamercommissie voor Sociale Zaken en Financiën zou dit veel werknemers tegenhouden om vrijwillig te vertrekken. Bij een gedwongen ontslag hoeft de werkgever niets te betalen. De Tweede Kamer spreekt vandaag over een eventuele aanpassing van de belasting op vrijwillig vertrek.
Bij de KLM zullen er de komende tijd honderden banen verdwijnen. Nederlands grootste vliegtuigmaatschappij moet namelijk efficiënter te werk om te overleven in de keiharde wereldwijde concurrentieslag. Hoewel het nog niet exact bekend is, gaat het naar verwachting om 500 tot 1.000 banen. Op welke afdelingen de meeste banen zullen verdwijnen is ook nog niet met zekerheid te zeggen.
Bij KLM’s dochter Martinair zullen zo’n 400 banen komen te vervallen.



Uddel
MBO