
MH370 is het vluchtnummer van Malaysia Airlines van Kuala Lumpur naar Peking. Op 8 maart 2014 steeg hij vlak na middernacht lokale tijd op vanaf Kuala Lumpur Airport met een Boeing 777-200ER. Hij had 6 uur later moeten landen op Peking Airport, het vliegtuig is echter nooit aangekomen. Het ging 40 minuten na vertrek al mis. Het toestel had zich moeten aanmelden bij de luchtverkeersleiding in Ho Chi Minhstad (Vietnam), maar dit gebeurde niet. In plaats daarvan verdween het toestel op een hoogte van 35.000 voet (10,67 kilometer) ineens van de radar. Er kwam een grote zoekactie op gang naar de 227 passagiers en 12 crewleden aan boord van de Boeing 777-200ER. Er wordt zelfs op de bodem van de Indische oceaan gezocht naar het vliegtuig. Up in the Sky heeft een feitenoverzicht en een tijdlijn gemaakt over MH370 – een jaar na de verdwijning.
Feiten over MH370 tot nu toe
Alle tijden zijn gebaseerd op lokale Maleisische tijd; 7 uur later dan in Nederland.
00:41: Vertrek vanaf Kuala Lumpur Airport
01:01: De piloot bevestigt de vlieghoogte: 35000 voet
01:07: De laatste datatransmissie (of: handshake) met het ACARS systeem vindt plaats.
01:19: Het laatste contact met de luchtverkeersleiding in Maleisië vindt plaats. ‘All right, good night‘.
01:21: De transponder geeft een laatste signaal.
01:22: De transponder gaat stuk of wordt uitgezet.
01:30: Vietnamese luchtverkeersleiding vraagt aan andere vliegtuigen of ze contact kunnen opnemen met MH370. Een piloot van een andere Boeing 777 hoort gemompel en geruis. Zie ook het bericht van 27 juli in de tijdlijn.
01:37: Het ACARS systeem is ook uitgevallen of uitgezet aangezien de halfuurlijkse datatransmissie niet plaatsvindt.
02:15: Het toestel wordt als laatste op een primaire radar van Maleisië opgevangen. Dit komt pas een paar dagen later naar buiten.
02:22: Vanaf nu vindt er elk uur een ping plaats naar satellieten van Inmarsat.
06:30: MH370 had moeten aankomen in Peking.
07:24: Vlucht MH370 wordt vermist, aldus Malaysia Airlines in een verklaring naar de pers.
08:11: De laatste geplande ping wordt ontvangen via een satelliet van Inmarsat.
08:19: Een ongeplande, gedeeltelijke ping wordt opgevangen door een satelliet van Inmarsat.
Tijdlijn van vlucht MH370 vanaf 8 maart 2014 tot en met vandaag
Upinthesky heeft ook een tijdlijn gemaakt. Vanaf de dag dat het vliegtuig verdween, tot en met vandaag. Scroll voor het meest recente nieuws helemaal naar beneden.
8 maart 2014: MH370 voor het eerst in het nieuws
– Het vliegtuig verdwijnt op 8 maart. Iets na middernacht Nederlandse tijd (rond 07:30 in Maleisië) wordt bekend gemaakt dat het vliegtuig is verdwenen. Er is nog niet veel bekend. Wellicht wordt het nog wel gevonden.
– Een uur later zou het toestel al zonder brandstof zitten. Als het niet is geland, is de kist dus al neergestort. Maar waar?
– Op Twitter wordt de verdwijning al snel trending topic. Hashtags #MH370, #PrayForMH370 en #MalaysiaAirlines worden in het leven geroepen.
– Behalve de droge feiten komt er op 8 maart niets nieuws meer naar boven.
9 maart 2014: Een dag na de verdwijning komen er al meer feiten naar boven.
– De laatst bekende positie zou in het gebied tussen Maleisië en Vietnam zijn geweest.
– De Boeing 777-200ER had het registratienummer 9M-MRO en had ruim 50.000 vlieguren. In februari heeft het vliegtuig nog een standaard A-check gehad. Dit is een kleine onderhoudsbeurt.
10 maart 2014: Twee dagen na de verdwijning, meer feiten komen naar boven.
– De captain had meer dan 18.000 vlieguren, de copiloot ruim 2.500. Vooral de captain had dus veel vliegervaring.
– Op het laatste moment zijn er 5 mensen niet aan boord gegaan. De bagage van deze mensen is uit het vliegtuig gehaald.
– Van de 227 passagiers hadden minimaal 2 mensen een vals paspoort.
11 maart 2014: Het is nu 3 dagen na de verdwijning. Vanaf het middaguur tot en met ‘s avonds laat druppelen er meer echte berichten naar buiten.
– Het leger onderzoekt de mogelijkheid dat het toestel niet naar het westen is gevlogen. Eerder werd er gesproken over een koerswijziging van de MH370.
– China begint zich er ook mee te bemoeien, aangezien 160 van de 239 inzittenden Chinees waren. Het zet satellieten in en oefent druk uit op Maleisië om de zoektocht uit te breiden.
– Het Amerikaanse sattelietbedrijf DigitalGlobe komt met een nieuwe manier van zoeken: het zet sattelietbeelden op internet waarbij iedereen kan helpen zoeken. Een soort crowdsourcing. Een pixel op het beeldscherm is hetzelfde als 50 centimeter oceaan.
– Een van de mensen met een vals paspoort is een Iraniër. Zijn identiteit wordt niet gelinkt aan terrorisme, al wordt alles wel nader onderzocht. De foto’s van de mensen met gestolen paspoorten worden gepubliceerd.
PHOTO: According to Malaysian police, these are the men who boarded #MH370 with stolen passports pic.twitter.com/icuRMZnQY1
— Airchive (@airchive) March 11, 2014
– MH370 en MH371 zullen vanaf nu niet meer worden gebruikt. De nieuwe vluchtnummers voor de route (heen en weer) zijn MH318-MH319.
– Vanaf vandaag wordt niet alleen maar op de zee gezocht, maar ook op land (westkust van Maleisië).
– Interessant is ACARS. Dat staat voor Aircraft Communications and Reporting System. Het is een systeem van Boeing waarop een vliegtuig automatisch informatie kan versturen. Vliegtuigmaatschappijen kunnen echter zelf kiezen hoe vaak ze dit systeem informatie naar buiten laten versturen. Het varieert van iedere 60 seconden tot iedere 30 minuten. De crew kan er echter ook voor kiezen om ACARS uit te zetten. Malaysia Airlines heeft al gezegd dat het vliegtuig wel ACARS had, maar dat er geen informatie is doorgestuurd.
– Volgens de CEO van het merk van de zwarte doos van MH370 wordt deze zwarte doos snel gevonden. De DK-120 (het typenummer) werkt tot en met 7 kilometer diep. De wateren rond Maleisië zijn veel minder diep.
– Het Australische TV-programma ‘A Current Affair’ brengt het verhaal naar buiten van 2 meisjes uit Zuid-Afrika. Ze hebben in 2011 op een vlucht gezeten met de copiloot. Ze zijn de hele tijd in de cockpit geweest, vanaf het moment van opstijgen tot en met de landing. Dit is tegen het beleid van Malaysia Airlines.
– De Boeing zou door een militaire radar gezien zijn. Dit bevestigt een hoge luchtmachtofficier. Het toestel is dan honderden kilometers van de koers afgeweken en vliegt vele kilometers lager dan gepland.
12 maart 2014: Het is nu vier dagen later en er komt nog meer nieuws naar buiten.
– De voormalig veiligheidsinspecteur van de FAA heeft het voor het eerst over een kaping.
– De mobiele telefoons van de mensen aan boord gaan over als je ze belt. Dit schijnt normaal te zijn omdat het netwerk de telefoons eerst zoekt. Het netwerk laat dan de toon horen alsof hij overgaat, terwijl dit in feite helemaal niet zo hoeft te zijn.
– Het bericht van de hoge luchtmachtofficier van gisteren wordt ontkend.
– Steeds meer landen doen mee, nu ook India. Er wordt nu in een gebied van 29.000 vierkante kilometer gezocht.
– Het laatste bericht uit de cockpit naar de luchtverkeersleiding is: ‘All right, good night’.
– Op 8 maart 2014 rond 02:15 is er een niet geïdentificeerd object gezien op een primaire radar van Maleisië. Het zou gaan om een radar plot, 29.500ft hoog en 370 kilometer ten noordoosten van Penang. Mocht het toestel zijn omgekeerd (vlak voordat het het Maleisische luchtruim in zou gaan), dan zou de tijd en de plek kloppen met waar het toestel dan had moeten zijn, mocht het inderdaad zijn omgekeerd.
13 maart 2014: Meer informatie over de pulsen
– Het vliegtuig vloog mogelijk nog 4 uur door. Het toestel stuurt met ACARS informatie naar de motorenbouwer Rolls Royce. De bron die zegt dat het toestel misschien nog 4 uur doorvloog, is dan ook waarschijnlijk Rolls Royce. De Maleisische autoriteiten ontkennen dit. Er wordt toch steeds meer rekening gehouden met een kaping. De kapers zouden de transponder dan uitgezet hebben, en dat zou verklaren dat er nog wel ‘iets’ is gezien op de primaire radar.
– India zoekt met meer vliegtuigen, schepen en helikopters dan gisteren.
– ‘s avonds komt naar buiten dat communicatiesatellieten toch ACARS signalen hebben opgevangen. Hier zaten helaas geen locatiegegevens in, de pulsen waren heel zwak.
14 maart 2014: Nog meer berichten over de pulsen, kaping wordt waarschijnlijker.
– Het vliegtuig vloog misschien zelfs nog 5 uur langer door. De zoektocht verplaatst zich deels naar het westen van het huidige zoekgebied. Satellieten van het Engelse bedrijf Inmarsat hebben nog pings ontvangen, de laatste ping was boven water.
15 maart 2014: heeft het vliegtuig nog veel langer doorgevlogen?
– De Maleisische premier maakt bekend dat het vliegtuig na de verdwijning van de radar nog 7 uur door heeft gevlogen. Dit is bevestigd na data afkomstig van satellieten van Inmarsat. Het laatste officiële contact was om 01:22, het laatste contact met satellieten was om 08:11. De transponder en andere communicatie zou expres zijn uitgezet, het huis van de captain is doorzocht op mogelijke aanwijzingen.
– Het is nog steeds niet bekend hoeveel brandstof er nu in de tanks zat op het moment van vertrek. Voor de route zelf was 5 uur en 50 minuten nodig, er wordt altijd reservebrandstof meegenomen. Het zou daarom goed kunnen dat het vliegtuig op een gegeven moment (toen de brandstof op was) is neergestort.
16 maart 2014: ACARS al eerder uitgezet en huis copiloot doorzocht
– Het huis van de copiloot is nu ook doorzocht. Er wordt nu gezocht naar motieven.
– De copiloot en de captain hebben niet gevraagd om samen te vliegen.
– India en Pakistan zeggen dat er niets door hun luchtruim heeft gevlogen. Een zuidelijke route over de oceaan wordt daarom meer waarschijnlijk geacht.
– Het systeem ACARS zou nu veel eerder uitgezet zijn – vlak na takeoff al. Bekijk een volledig overzicht in de afbeelding hiernaast.
– Er zijn steeds meer aanwijzingen van een kaping van vlucht MH370.
18 maart 2014: Nu 10 dagen na de verdwijning
– Veel interessante afbeeldingen over MH370. Ze staan hieronder.
Possible last positions of flight #MH370 pic.twitter.com/XvBJlYrjXk
— ReutersAerospaceNews (@ReutersAero) 18 maart 2014
Er zijn 634 landingsbanen binnen het bereik van de 777.
There are 634 runways in range for missing Malaysia Airlines plane http://t.co/daCtIJBnSs#MH370pic.twitter.com/PXWTly4o0D — Mashable (@mashable) March 16, 2014g
– Het is nu 10 dagen na de verdwijning en de theorieën die opduiken variëren steeds meer. Nu zegt Keith Ledgerwood dat het vliegtuig wellicht toch via de noordelijke parabool is gevlogen. Het zou een andere Boeing 777 gebruikt hebben, namelijk een van Singapore Airlines. SIA68 vloog van Singapore naar Barcelona El Prat Airport. Toen MH370 van de radar verdween, vloog SIA68 op hetzelfde punt. Wel is de SIA68 een Boeing 777-300ER, een langere versie dan de Boeing 777-200 van Malaysia Airlines. De MH370 zou in ieder geval in de schaduw van de SIA68 gevlogen zijn, waardoor militaire radars slechts 1 stipje opmerkten. De transponder van MH370 stond uit, waardoor de SIA68 de jet van Malaysian niet gezien zou hebben op de TCAS. Andersom kon MH370 SIA68 wel met de TCAS volgen. In Turkmenistan of Kirgizië zou MH370 vervolgens geland zijn.
19 maart 2014: MH370 gezien bij de Malediven? – een theorie dat de MH370 bij de Malediven zou zijn gezien wordt ontkracht door gegevens van satellieten. Inwoners zeggen dat ze het vliegtuig laag over hebben zien vliegen. – Nieuwe theorie: er is brand uitgebroken en de piloot probeerde om te draaien. De piloten hebben snel de communicatiesystemen uitgezet in een poging om de brand te bestrijden. Vervolgens is hij bedwelmd geraakt en is het vliegtuig op de autopilot richting de oceaan gevlogen. Daar raakte de brandstof op en crashte het vliegtuig. Dit zegt Chris Goodfellow, al 20 jaar piloot.
20 maart 2014: Zijn er brokstukken gevonden? – Mogelijk zijn er brokstukken gevonden. Op satellietbeelden zijn 2500 kilometer ten zuidwesten van het Australische Perth twee objecten gezien. Vliegtuigen en schepen gaan eropaf.
The Australian Maritime Safety Authority has released satellite images of the objects “possibly related” to #MH370 pic.twitter.com/r0GvnkMA1a — ABC News 24 (@ABCNews24) March 20, 2014
– De zoektocht zal bij daglicht weer verdergaan. 22 maart 2014: Nog niets concreets gevonden – Er is nog niets gevonden, maar door Chinese satellieten worden meer brokstukken gevonden, in ongeveer hetzelfde gebied. Er trekt nu echter een tropische cycloon (Gillian) doorheen, wat het zoeken natuurlijk ernstig bemoeilijkt.
23 maart 2014: anoniem telefoongesprek? – Er wordt onderzoek gedaan naar een telefoongesprek tussen de captain en een niet geregistreerd mobieltje. De simkaart in het telefoontje is een paar dagen voor de verdwijning van het toestel anoniem gekocht. Verdacht?
24 maart 2014: vreemde bocht – Een bron meldt aan CNN dat militaire radars een vreemde bocht hebben waargenomen. Het toestel ging van 35.000 voet naar 12.000 voet. De bocht lijkt volgens CNN opzettelijk. Misschien was er een decompressie? – Malaysia Airlines meldt de families dat het toestel moet zijn gecrasht, aangezien het is gespot ver weg van mogelijke landingsplaatsen. ‘Flight MH370 ended in the Southern Indian Ocean. We deeply regret that we have to assume beyond any reasonable doubt MH370 has been lost’. – Er is meer duidelijkheid over de vracht aan boord van MH370. Het zouden lithium-ion batterijen geweest zijn. Verder nog elektrische apparaten en fruit. Vooral de batterijen zijn enigszins gevaarlijk, dit kan namelijk in brand vliegen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een vliegtuig crasht door brand in een dergelijke lading. Malaysia Airlines meldt dat dergelijke vracht altijd met zorg wordt behandeld. – De copiloot vloog de Boeing 777 pas voor de zesde keer. Het was bovendien zijn eerste keer zonder back-up piloot, oftewel een safety pilot.
25 maart 2014: lastig te doorzoeken gebied – In het gebied waar nu een paar keer mogelijke wrakstukken zijn gezien, ligt een keten van onderwatervulkanen. Als het toestel hier is neergestort, zal het heel moeilijk worden om het vliegtuig ooit terug te vinden. Het gebied is namelijk nauwelijks in kaart gebracht, en de zeebodem is heel complex. Schepen die de zeebodem in kaart kunnen brengen zijn er nauwelijks. Een Brits schip die dit wel kan (de HMS Echo) zal binnenkort aankomen. – Alle middelen gaan overigens nu naar het zuidelijke deel van de parabool. In het noordelijke deel wordt nu niet meer gezocht. Er zal nu meer geavanceerde apparatuur naar het zuidelijke deel gaan.
26 maart 2014: opnieuw nieuwe objecten – Er worden continu nieuwe objecten gespot. Toch loopt het steeds op niets uit, de objecten worden niet nog een keer gezien. In de dagen hierna wordt een groot gebied doorzocht. Het levert helaas niets op. De zoekactie staat onder leiding van Australië.
5 april 2014: nieuwe signalen opgepikt
– Een Chinees schip meldt dat het een signaal heeft ontvangen wat mogelijk afkomstig is van de black box van de MH370. Ook een Australisch schip pikt iets op. De Britse HMS Echo wordt erop afgestuurd, en dit is wat het schip kan zien als er een wrak van iets wordt gevonden:
Tpic.twitter.com/HdixMvwdqr — VADM Kamarul (@mykamarul) April 6, 2014
6 april 2014: pings worden onderzocht
– De pings (= signalen) worden onderzocht. Het hoofd van het onderzoek, Angus Houston, zegt dat de pings heel serieus worden genomen. De pings werden opgevangen via Chinese en Australische schepen.
10 april 2014: nog een ping?
– Er wordt een laatste ping waargenomen. De ping wordt opgevangen door een sonarboei die door een Orion is uitgegooid in het zoekgebied.
– De zoektocht naar de MH370 is – iets meer dan een maand later – al de duurste zoektocht ooit.
11 april 2014: laatste ping is vals
– De laatste ping die is waargenomen, is vals.
12 april 2014: copiloot probeerde nog te bellen
– De copiloot van de MH370 zou nog geprobeerd hebben om te bellen. Dat meldt het Maleisische New Strait Times, op basis van bronnen binnen het onderzoeksteam. Voordat de verbinding tot stand kwam, was hij al weer buiten bereik. Volgens experts kan men in een vliegtuig bellen tot en met een hoogte van 7 kilometer. Het zou gebeurt zijn boven de straat van Malakka.
– Ondertussen doen de gekste MH370 complot-theorieën de ronde. Een Russische krant zegt dat de Boeing 777 van Malaysia Airlines in Afghanistan staat, vlakbij de grens met Pakistan. De passagiers zijn in handen van terroristen. Een andere theorie is weer dat het vliegtuig op Diego Garcia Military Base zou staan. Deze strategisch heel belangrijke basis is in handen van de Verenigde Staten. Er ligt een landingsbaan van 3700 meter op het eiland. Het vliegtuig staat nu in een hangar op het vliegveld die als kooi van Faraday werkt, communicatie is dus onmogelijk. De VS ontkent de berichten. Een afbeelding van de basis en het eiland zie je hieronder.
14 april 2014: zoektocht nu onder water
– De zoektocht naar de MH370 verplaatst zich naar onder het wateroppervlak. Er wordt na vandaag niet meer gezocht naar eventuele pings van de zwarte dozen. Er is een onbemande duikboot (Bluefin-21) aanwezig op een Amerikaans schip – de Ocean Shield – die het gebied onder water zal gaan doorzoeken. Het zoeken onder water zal nu wel langzamer gaan dan het zoeken boven water. Nu wordt er gezocht met een tempo van ongeveer 1 vierkante kilometer per uur.
De zoektocht gaat de dagen erna door. Boven water wordt nog enkele dagen gezocht, daarna alleen nog maar onder water. De zoektocht wordt vertraagd door de aanwezigheid van een tropische cycloon in de regio.
23 april 2014: mogelijke wrakstukken gevonden?
– Bij de Australische zuidwestkust, ter hoogte van Augusta, wordt ‘unidentified material’ gevonden. De Australische autoriteiten doen onderzoek.
24 april 2014: geen MH370 wrakstukken
– De wrakstukken die een dag eerder zijn gevonden aan de zuidwestkust van Australië, zijn niet van vlucht MH370. Dit laten de Australische autoriteiten vandaag weten. Het ging om een stuk metaal met klinknagels.
28 april 2014: zoektocht gaat drastisch veranderen
– Australie heeft aangegeven dat de zoektocht naar de MH370 drastisch gaat veranderen. De zoektocht naar drijvende wrakstukken wordt op zeer korte termijn gestaakt, de zoektocht gaat nu helemaal onder water verder. De marine stopt ook met zoeken, commerciële bedrijven zullen de taak overnemen. De kosten zullen ongeveer €40 miljoen zijn. Maleisië, China en Australië zullen de grootste sponsoren zijn. Er blijft 1 Orion van de Australische marine op standby staan.
– Tot nu toe is er een gebied van 100x Nederland afgezocht.
1 mei 2014: geld gaat een probleem worden
– Het is een complexe situatie. De Amerikaanse Boeing van de Maleisische vliegtuigmaatschappij met veel Chinese passagiers ligt waarschijnlijk in Australische wateren. Wie gaat dit betalen? Er is al zo’n $45 miljoen uitgegeven, is een nieuwe $45 miljoen gerechtvaardigd? Hoewel de hele luchtvaartwereld gebaat is bij een oplossing, is de vraag nu wie er gaat betalen. Er zijn al berichten dat de Amerikaanse overheid de uitgaven terug wil schroeven.
– Het MH370 rapport is openbaar gemaakt. Het bevat slechts 5 pagina’s en er is nog veel onbekend. Het cargo manifest zitten er ook bij.
15 mei 2014: problemen met Bluefin-21
– de Bluefin-21 is kapot. Het onbemande onderwatervoertuig wordt naar een Australische haven gevaren om te worden gemaakt. Dit kost wel veel tijd.
21 mei 2014: MH370 neergeschoten?
– Nigel Cawthorne heeft een boek over het mysterie van de MH370 gemaakt. Hij zegt dat vlucht MH370 is neergeschoten. Een gezamenlijke oefening van het Amerikaanse en het Thaise leger zou de oorzaak zijn. De zoektocht is een afleiding.
22 mei 2014: Bluefin-21 is weer terug
– Het schip the Ocean Shield is eindelijk terug met de Bluefin-21. Haast is geboden want de Amerikaanse marine wil het schip op termijn weer terug hebben. De Bluefin-21 heeft nu wel een software upgrade en the Ocean Shield is weer helemaal bevoorraad, met een andere crew.
26 mei 2014: zoektocht voor maanden gestaakt
– Een domper voor de nabestaanden. De zoektocht naar de MH370 wordt voor maanden gestaakt. Er is geen haast meer bij geboden als het vliegtuig op de zeebodem ligt. Het gaat om een volgende fase waar Australië nu een tender voor uitschrijft. Bedrijven kunnen zich inschrijven om mee te doen. Het gaat 60 miljoen Australische dollars kosten en Maleisië, Australië en China schijnen de kosten al verdeeld te hebben.
– Verder is de data van Inmarsat openbaar gemaakt. Internationale experts buigen zich nu over deze data, waarschijnlijk zal dit 2 tot 3 weken gaan duren.
4 juni 2014: onderwatergeluid waargenomen
Onderzoekers van de Curtin University hebben een geluid onder water waargenomen. Het is misschien de impact van MH370 op het wateroppervlak. Het zou een kleine aardbeving kunnen zijn, of een andere natuurlijke oorsprong, maar het moment dat het gevonden is, is opmerkelijk. De data is vergeleken met een ander soortgelijk station van CTBTO (onderdeel van de VN). Door de resultaten te vergelijken is een plaatsbepaling gedaan, de oorsprong van dit geluid is in het midden van de Indische Oceaan. Dat is dus veel noordelijker van het zuidelijke deel van de Indische Oceaan waar nu wordt gezocht.
5 juni 2014: Petronas en apparatuur
– Er is bekend geworden dat de Maleisische staatsoliemaatschappij Petronas gaat expertise en een bijdrage leveren aan de zoektocht. Ook wordt de Bluefin-21 waarschijnlijk van de Amerikaanse overheid gehuurd. Ook wil de zoekmissie twee andere apparaten van de overheid huren; de Orion Deep Towed Side Scan Sonar en de Curve-21 ROV. De laatste is een onderwaterrobot, de Orion Deep Towed Side Scan Sonar is een onderwaterscanner.
10 juni 2014: Fugro doet mee
– Het Nederlandse bedrijf Fugro doet mee in de zoekoperatie. Het bedrijf stuurt het tweede schip van de zoekmissie samen met geavanceerde apparatuur aan boord naar het gebied toe.
24 juni 2014: Beschuldigingen naar de captain
– De captain schijnt volgens de Sunday Times geen afspraken in zijn agenda gezet te hebben na de vlucht. Ook heeft hij in zijn simulator een landing geoefend op een airstrip in de Indische oceaan. De Maleisische autoriteiten ontkennen dit.
1 juli 2014: experts zeggen: kaping
– Experts zeggen dat er veel aanwijzingen zijn voor een kaping. Vooral de eerste ‘handshake’ van 18:22 (UTC) is een goede aanwijzing voor een dergelijk scenario. Deze verbinding met de satelliet werd namelijk door het vliegtuig aangevraagd, in plaats van door het grondstation. Normaal checkt namelijk het grondstation iedere periode of er nog verbinding is. De laatste handshake werd ook aangevraagd door het vliegtuig, maar toen was de brandstof waarschijnlijk op. Dan is het normaal dat het vliegtuig dit zelf wil melden aan het grondstation. De handshakes werden echter opgevangen door satellieten als pings, het ACARS systeem stond in de standby stand. Eerder werd al bericht dat de captain het vliegtuig wellicht gekaapt zou hebben. Er wordt nu wel gedacht dat iemand aan boord de stroom handmatig heeft uitgeschakeld.
17 juli 2014: Tweede vliegtuigramp MH17
– Malaysia Airlines is slachtoffer van een nieuwe ramp; MH17. Het vliegtuig is opgestegen op Amsterdam Schiphol Airport met bestemming Kuala Lumpur wordt waarschijnlijk vanaf de grond op de grens van Oekraïne en Rusland neergeschoten. Hier is op dat moment een hevige oorlog gaande. Het is dus het tweede vliegtuigongeluk voor de Maleisische maatschappij in iets meer dan 4 maanden. Er komen 298 mensen om, waaronder 196 Nederlanders.
– Een Nederlander zou aan boord van MH370 en MH17 zitten. Beide vluchten heeft hij echter op het laatste moment opgeboekt. Minder fortuinlijk is de copiloot van MH17. Hij had op MH370 moeten zitten en wisselde op het laatste moment van vliegtuig. Hij zat echter wel in MH17.
27 juli 2014: toch nog contact geweest met MH370?
– In de Maleisische krant ‘New Traits Times’ is een interview met een captain van een Boeing 777, die anoniem wenst te blijven. Hij vloog in hetzelfde gebied van de MH370 toen het verdween. Door de Vietnamese luchtverkeersleiding werd aan hem gevraagd of hij contact met MH370 wil opnemen toen het vliegtuig niet reageerde. Rond 01:30 vroeg de captain van dit vliegtuig aan de bemanning van MH370 over de noodfrequentie of er iemand was. De piloot zegt dat er aan de andere kant gemompel was te horen, boven heel veel ruis en storing. Er was toch echt een stem in te horen, aldus de piloot.
De verwachting is dat de Fugro Discovery uit Nederland en de Zhu Kezhen uit China in september beginnen met een gedetailleerde zoektocht op de zeebodem naar stukken van MH370. Objecten van 10 centimeter kunnen hier gevonden worden. Waarschijnlijk is de Boeing 777 namelijk niet meer heel. Het zijn waarschijnlijk meerdere kleine stukken. Hieronder kun je zien hoe de Fugro te werk zal gaan.
28 augustus 2014: MH370 draaide eerder naar het zuiden
– Grondpersoneel van Malaysia Airlines heeft in de vroege ochtend van 8 maart 2014 geprobeerd om het toestel met een satelliettelefoon te bereiken. Een verbinding maken lukte niet, data van de poging hebben wel geleid tot een nieuwe bevinding. MH370 zou eerder naar het zuiden hebben gedraaid dan tot nu toe was aangenomen. Het zoekgebied zou dan ook verder naar het zuiden moeten gaan
– De zoektocht verloopt moeizaam. Er zijn stukken waar de zeebodem in een keer van 1 kilometer diep naar 7 kilometer diep gaat en er zijn onderwatervulkanen gevonden die niet bekend waren.
– Maleisië en Australië verdelen de kosten voor de zoektocht, zo is bekendgemaakt.
– Malaysia Airlines heeft in het tweede kwartaal van 2014 grote verliezen geleden; €73 miljoen. De inkomsten daalden met 7% terwijl de uitgaven met 2% stegen. Hoewel het bedrijf al jaren verliesgevend is door de moordende concurrentie met AirAsia, zouden de twee vliegtuigrampen het bedrijf verder in een hoek drijven.
30 augustus 2014: 58 interessante locatie’s
– de twee schepen die de zeebodem in kaart hebben gebracht, hebben 58 mogelijke objecten gelokaliseerd. Meer dan ‘iets hards’ kunnen de sonars en de scanners niet vinden, de GPS coordinaten zijn gemarkeerd en hier wordt later op teruggekomen. Op de 58 locatie’s kan van alles liggen. Van een vliegtuig tot en met een scheepswrak. Het zouden zelfs rotsen kunnen zijn.
8 september 2014: een half jaar later
– Het is nu een half jaar na de verdwijning van vlucht MH370 van Malaysia Airways. Martin Dolan is leider van het onderzoek. Hij geeft aan dat er wel 1.000 mogelijke vliegpaden zijn. Dit is nog nooit voorgekomen, het is dan ook extreem lastig. Het is wel zeker dat het vliegtuig is neergestort in een gebied ter grootte van 3x de oppervlakte van Spanje. De premiers van Maleisië en Australië zeiden de zeebodem in dit gebied volledig te gaan onderzoeken. Om geen valse hoop te creëren, zei Dolan dat het niet zeker is of het vliegtuig ooit wordt gevonden.
1 oktober 2014: het echte zoeken begint
– Het daadwerkelijke zoeken begint. De GO Phoenix is een van deze schepen, deze begint 5 oktober met zoeken. Apparatuur zal zo’n 100 meter boven de zeebodem hangen. Deze apparatuur is kostbaar en gevoelig, daarom moet eerst in kaart worden gebracht hoe diep de zeebodem precies is. Als het is gescand, krijg je een map te zien zoals hieronder.
Het scannen gaat niet zo snel (iets minder dan 200 vierkante kilometer per dag).
9 oktober 2014: spiraalvormige linkerbocht na uitvallen motoren als brandstof op is
– De Boeing 777-200ER zou in een spiraalvormige daling komen als beide motoren uitvallen na een gebrek aan brandstof. Dat wijzen simulator tests uit.
12 oktober 2014: Tim Clark vindt onderzoek niet transparant genoeg
– Tim Clark, de CEO van Emirates, vindt het onderzoek naar MH370 niet transparant genoeg. Emirates heeft zelf een vloot van 132 Boeing 777 vliegtuigen, met grofweg nog 200 in bestelling. Hij denkt dat de Boeing gecontroleerd is, vanaf het begin tot het einde. Hij gelooft niet in een gebrek aan zuurstof waardoor het vliegtuig als een spookvliegtuig is doorgevlogen totdat de brandstof op was. Iets dergelijks is 10 jaar geleden wel gebeurt in Griekenland bij een vlucht van Helios. Hij vindt het onderzoek naar MH370 niet transparant genoeg. Vragen die hij stelt zijn onder andere: wat zat er precies in het cargoruim? Wie zaten er precies aan boord? Hij vindt het verder verdacht dat er nog niets is teruggevonden in de oceaan. Vaak wordt er wel iets teruggevonden, zoals een stoel of een zitkussen. Bij MH370 helemaal niets. Ligt dit aan het feit dat het misschien helemaal niet naar het zuiden is gevlogen? Tim Clark twijfelt dus aan alles van het hele onderzoek.
23 oktober 2014: Indonesië gevraagd extra uit te kijken
– Indonesië is gevraagd om extra goed uit te kijken naar wrakstukken van MH370. Volgens berekeningen zouden wrakstukken ongeveer nu aan moeten spoelen aan de kust.
©Fugro
– De Fugro Equator (een zusterschip van de Fugro Discovery) blijft maar doorgaan met het in kaart brengen van de zeebodem. Ook gebieden buiten het officiële onderzoeksgebied worden in kaart gebracht. Waarom dat is, is niet duidelijk.
29 oktober 2014: kritiek op luchtverkeersleiding
– Er is veel kritiek op de luchtverkeersleiding van zowel Maleisië als Vietnam. De Vietnamese luchtverkeersleiding wachtte veel te lang met contact opnemen met de Maleisiërs. Dit duurde 17 minuten. Normaal moet dit in 2 tot 3 minuten gebeuren. Andersom nam ook de Maleisische luchtverkeersleiding geen contact op met de Vietnamese ATC toen het toestel van de radar verdween. ‘Als alle protocollen waren gevolgd, was het toestel nooit verdwenen’, aldus luchtvaartexpert Des Ross in Aviation Business. Overal ter wereld worden straaljagers de lucht ingestuurd, maar niet in deze situatie. Dit komt omdat de luchtmacht het volgen van het vliegtuig niet wilde openbaren. Ook onbegrijpelijk, aldus de luchtvaartexpert.
11 november 2014: MH370 wordt verloren verklaard
– Vlucht MH370 van Malaysia Airlines wordt verloren verklaard. Er kan worden begonnen met compensatiegelden voor de nabestaanden. Australië blijft gewoon doorzoeken.
17 november 2014: brokstukken zullen ooit aanspoelen
– Experts zijn van mening dat brokstukken van MH370 ooit zullen aanspoelen. Waarschijnlijk in Indonesië, misschien in Australië. Mocht dit gebeuren dan kan aan de hand van de oceaanstromen een model gemaakt worden van waar de grotere brokstukken liggen. Hopelijk wordt dan de zwarte doos gevonden, waarna de oorzaak hopelijk ontrafeld kan worden.
22 november 2014: info wordt verborgen aldus CEO Emirates
– Tim Clark van Emirates heeft veel meer dan alleen twijfels. Hij vermoedt dat er informatie wordt achtergehouden. De rol van het leger moet bekeken worden, aldus de CEO van Emirates. Als het ACARS systeem wordt uitgezet vanuit de cockpit dan blijven er signalen worden verzonden. Je kunt het alleen helemaal uitkrijgen als je de Avionics Bay inklimt. Je moet dan door een luik. Dit is tijdens de vlucht natuurlijk niet makkelijk..
3 december 2014: nabestaanden moeten DNA afstaan
– Nabestaanden is gevraagd om DNA af te staan. Zijn er nieuwe aanwijzingen of is dit – zoals de autoriteiten zeggen – gewoon alvast voor in de toekomst?
6 december 2014: FAA tests met batterijen
– Als er een begint te branden, dan kan een hele container vol een vliegtuig af laten fikken, zo blijkt uit tests van de FAA. De kettingreactie kan niet in toom worden gehouden met het ingebouwde brandblussysteem. Deze bevinding zorgt voor nieuwe speculaties. Ligt het dan toch aan de lading? Zijn de piloten bedwelmd geraakt? Waarom er daarna nog zulke vreemde manoeuvres zijn uitgevoerd, is dan trouwens nog wel een raadsel.
14 december 2014: 9.000 van de 60.000 vierkante kilometer is nu doorzocht
– 15% van de zoektocht naar MH370 is voltooid, zonder resultaat. Het onderzoeksteam zegt dat de hele operatie in mei voltooid kan zijn. Het gaat de laatste weken langzaam door bevoorradingen, vandaag is de missie weer op volle kracht bezig. Mocht er niets gevonden zijn na het doorzoeken van de complete 60.000 vierkante kilometer, dan moeten er nieuwe afspraken worden gemaakt tussen China, Maleisië en Australië.
15 december 2014: Maleisië negeerde data Inmarsat
– In de eerste dagen van de zoektocht is kostbare tijd verloren gegaan. Maleisië was aan het zoeken in de straat van Malakka en in de Golf van Thailand. Er moest echter in de Indische Oceaan gezocht worden, aldus de data van Inmarsat. Het Britse bedrijf benaderde de Maleisische autoriteiten, maar deze wilden van niets weten. Na ingrijpen op hoger niveau konden de onderzoekers er niet meer omheen. De zoektocht was toen wel 5 dagen verder. De data moest toen nog vergeleken worden, 8 dagen na de verdwijning verplaatste de zoektocht zich pas naar het zuidelijke deel van de Indische Oceaan. De accu’s waren zo goed als op toen de eerste schepen ter plaatse kwamen.
20 december 2014: Toch naar Diego Garcia?
– Zou het vliegtuig toch zijn gecrasht nabij de Amerikaanse luchtmachtbasis Diego Garcia? Inwoners van de Malediven zeiden al dat ze een rood-wit vliegtuig laag over hebben zien vliegen. Satellietgegevens ontkrachtten dit. Nu zegt de burgermeester van Baarah (een van de eilanden van de Malediven) dat er twee weken na de verdwijning een object is waargenomen. Later zou dit heel goed een brandblusser van een Boeing kunnen zijn. Deze brandblusser zit standaard in de motor van een Boeing 777 en aangezien hij dreef moet hij leeg zijn geweest. Het leger heeft de ‘brandblusser’ later in beslag genomen.
Het onderwatergeluid dat eerder was gevonden en dat op 4 juni 2014 bekend werd gemaakt, komt uit ongeveer dezelfde regio. Aangezien het vliegtuig (nog?) niet is gevonden in het zuidelijke deel van de Indische Oceaan, moet er serieus rekening worden gehouden dat men in een verkeerde regio aan het zoeken is. Zou het vliegtuig dan toch nabij Diego Garcia zijn neergestort?
22 januari 2015: meer dan een kwart is doorzocht
– 26% van het aangewezen zoekgebied is nu doorzocht. Er is nog niets gevonden. De Fugro Supporter is onlangs aan het zoekteam toegevoegd en zal in de komende weken in het gebied aankomen.
28 januari 2015: op 7 maart 2015 komt er een tussenrapport uit
– 364 dagen na de verdwijning zal het Maleisische ministerie van Transport met een tussenrapport komen. Het rapport zal een paar honderd pagina’s beslaan. Overigens is vandaag 30% van het zoekgebied doorzocht.
29 januari 2015: alle inzittenden dood verklaard
– Alle inzittenden van vlucht MH370 zijn dood verklaard door de Maleisische autoriteiten.
1 februari 2015: kritiek op Fugro
– Er komt meer en meer kritiek op de Nederlandse hoofdaannemer Fugro. Het bedrijf heeft te weinig ervaring met dergelijke operaties en daardoor gaat het allemaal te langzaam. Nu zou ongeveer de helft doorzocht moeten zijn, het is echter nog maar 30%. Technische problemen zijn vaak de oorzaak, hoewel er ook een aantal tropische stormen door het gebied is gegaan. In mei is het budget op. Wat er dan gebeurt (naar verwachting is dan driekwart doorzocht) moet nog worden bekeken. Fugro wijst de kritiek van de hand.
11 februari 2015: misschien zal niet de hele zeebodem worden onderzocht
– Australië lijkt iedereen voor te bereiden op het einde van de missie. In mei is het geld op, de vraag is of de geldschieters meer geld willen spenderen. Deze week gingen weer 4 zoekdagen verloren door tropische stormen in het gebied. 36% is nu doorzocht.
24 februari 2015: documentaire & waarom is er nog niets aangespoeld?
– Over een maand zal er een documentaire uitkomen van National Geographic in de serie Air Crash Investigation. Er zal hier worden beweerd dat het vliegtuig expres richting Antarctica is gevlogen. Dat zegt Daily Mail.
– De hoofdonderzoeker Martin Dolan heeft nog steeds vertrouwen in een goede afloop van de missie. Hij garandeert het niet, maar denkt wel dat het vliegtuig gevonden zal worden.
– Onderzoekers proberen uit te vinden hoe het mogelijk is dat er nog niets is aangespoeld. Theoretisch kan de Boeing 777-200ER in een stuk gezonken zijn. Dit onderzoek is nu half af.
2 maart 2015: Stopt de zoektocht naar MH370 in mei?
– Zal de zoektocht naar de Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines in mei stoppen? De Australische vice premier Warren Truss zegt dat de zoektocht niet eeuwig kan doorgaan. Of het echt in mei zal stoppen is nog maar de vraag; gesprekken tussen de drie betrokken landen zijn aan de gang.
3 maart 2015: zoektocht naar MH370 heeft veel andere ontdekkingen opgeleverd
– Hoewel er geen Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines is gevonden, is de zoektocht naar MH370 niet voor niets geweest. Er zijn namelijk veel andere ontdekkingen gedaan. Er zijn niet alleen nieuwe onderwaterkaarten beschikbaar voor de wereld, er zijn ook onderwatervulkanen gevonden. Bovendien kunnen tsunami’s nu beter worden voorspeld. De luchtvaartindustrie is bezig met een systeem om vliegtuigen beter te kunnen volgen en er is zoals altijd weer geleerd (vooral in Vietnam en Maleisië) van de Search & Rescue operatie.
7 maart 2015: Tussentijds rapport komt uit
– Er komt een tussentijds rapport van Malaysia Airlines uit. De wereld wordt er niet veel wijzer van. Als er eind mei nog niets is gevonden, zal er opnieuw kritisch worden gekeken naar de eerdere onderzoeksresultaten. Dan wordt er een nieuw plan gemaakt. Wat wel bekend is, is dat er nu al 84 miljoen euro is gespendeerd aan de zoektocht naar het vliegtuig. Vooralsnog heeft dit geen resultaten opgeleverd. De vraag is dan ook wat er na mei gaat gebeuren. Mocht er verder gezocht worden, wie gaat deze zoektocht betalen?
8 maart 2015: Boeing 777-200ER van Malaysia Airways wordt nu precies een jaar vermist
– MH370 wordt nu een jaar vermist. Na 365 dagen zijn er behalve aanwijzingen waar het toestel zich zou kunnen bevinden, geen wrakstukken gelokaliseerd. Er is nog wel een intensieve zoektocht gaande.
– De accu van de black box had al een jaar eerder vervangen moeten worden. Er zat wel marge in de onderhoudsintervallen, toch was de ping nu na minder dan een maand al verdwenen, waarschijnlijk omdat de batterij van de zwarte doos dus al vrij snel op was.
12 maart 2015: Luchtverkeersleiding sliep tijdens verdwijning
– In de bewuste nacht van de verdwijning sliep de luchtverkeersleiding. Dat blijkt uit verklaringen van iemand bij ATC Kuala Lumpur.
4 april 2015: – Bewoners Malediven voelen zich genegeerd
– De bewoners van de Malediven voelen zich genegeerd. Ze hebben op de ochtend van de verdwijning toch echt een rood-wit vliegtuig over zien vliegen. Sommigen hebben ook een knal gehoord.
– Het gaat om bewoners van het eiland Kudahuvadhoo.
– Het zou overeenkomen met verklaringen van mensen van het eiland Baarah. Hier werd en vrij snel een aangespoelde fire extinguisher gevonden. Mogelijk kwam deze van MH370.