Boeing kampt met tegenzittende verkopen van de huidige 777 serie. Omdat de 777X eraan komt stellen veel klanten een aankoop uit. Airbus zit met hetzelfde probleem met de A330, en besloot de productie te verlagen tot de neo er is.
Boeing wil het anders doen en past de 777 nog aan tot de -X er is, begin twintiger jaren. Eind volgend jaar moet de verbeterde 777 van de huidige variant er zijn. De 777 upgrade moet per trip 2% minder brandstof gaan verbruiken. Minimaal 0,5% moet door verbeterde motoren komen. De andere 1,5% moet door gewichtsbesparing (1.200 pond) en het verminderen van de drag komen. Voor dit laatste gaat Boeing technologie gebruiken die voor de MD-12 is ontwikkeld. Deze MD-12 is er nooit gekomen. Er komt een variant waar 15 meer stoelen in gaan, zodat de uiteindelijke besparing tot 5% per passagier kan zijn.
Boeing moet 40 tot 60 777’s per jaar verkopen om de productie van 100 per jaar niet te hoeven verlagen. Begin 2017 zal het eerste testtoestel van de 777X van de band lopen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.