

Luchtvaart & Sociale Media
Vandaag start Up in the Sky met een nieuwe reeks dat dieper ingaat op de impact van sociale media op de luchtvaartsector. Facebook, Twitter, WhatsApp, Instagram… Sociale media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Waar sociale media in het begin vooral dienden om ‘met elkaar in contact te blijven’, is het vandaag uitgegroeid tot een breed spectrum van communicatie- en marketingkanalen, ook binnen de luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens gebruiken sociale media niet enkel meer om hun diensten aan de man/vrouw te brengen, maar hebben ondertussen een prominente plaats binnen de corporate marketing en communicatie strategie gekregen. Dankzij de snelle ontwikkeling van technologieën, kunnen luchtvaartmaatschappijen de reiziger steeds meer op maat van hun wensen en noden bedienen.
Geen exacte wetenschap
In tegenstelling tot de basisprincipes van het vliegen, is sociale media alles behalve een exacte wetenschap. Goed en fout zijn zeer onderhevig aan subjectiviteit en externe factoren bepalen of een strategie goed uitpakt of niet. Sociale media bestaat vooral uit proberen, falen en weer opnieuw proberen. Onze nationale luchtvaartmaatschappij KLM, die op het vlak van sociale media dé leading airline genoemd mag worden, zag bijvoorbeeld Flynt floppen, maar hun klantenservice via sociale media wordt alom geprezen. KLM is dan ook niet voor niks één van de hoofditems tijdens “Engage 2015” (zeg maar) hét sociale media congres georganiseerd door het gerenommeerde bedrijf Social Bakers.
Laten we dus voorop stellen dat de voorbeelden die we aanhalen in deze reeks, voor Up in the Sky geslaagde of minder geslaagde voorbeelden zijn. Het kan best zijn dat een andere sociale media liefhebber of u als reiziger, daar juist heel anders over denkt. Onze redacteur is professioneel bezig met communicatie en heeft naar aanleiding van diverse sociale media acties, waaronder #TwicnicBRU van Brussels Airport en het Schiphol Social Panel van Schiphol Airport, het succes van de combinatie luchtvaart en sociale media ervaren. Als regelmatige reiziger bekijkt hij deze serie ook vanuit consumentenoogpunt.
Tijdens deze driedelige serie bekijken we telkens een bepaald aspect. We zetten ze alvast op een rijtje:
1. Wanneer sociale media meer dan fun werd
2. ‘The good, the bad and the ugly’ – geslaagde en minder geslaagde voorbeelden
3. De toekomst is social
Door Arno Visser
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

