John Leahy, hoofd verkoop van Airbus, verwacht dat Airbus nog voor de Airshow in Parijs in juni de beslissing neemt om wel of niet de A380neo te produceren. Emirates heeft hier laatst uitvoerige gesprekken over gevoerd met Airbus. John Leahy had eerder aangegeven dat Airbus geen toestel wil gaan produceren voor slechts één klant. Airbus is momenteel de businesscase voor het nieuwe toestel aan het samenstellen.
Emirates wil mogelijk een order tot 200 A380neo’s plaatsen om hun vloot te vernieuwen en verder uit te breiden. “Als we geluk hebben wordt de A380neo 10-13% efficiënter” aldus Tim Clark, CEO van Emirates “We begrijpen dat ze de businesscase aan het samenstellen zijn, de order van Emirates is daar een element van” voegt hij eraan toe.
Het ontwikkelen van een nieuwe motor die aan de eisen van Emirates voldoet zou alleen mogelijk zijn met Rolls Royce, maar de ontwikkeling daarvan zou voor zowel Airbus als Rolls Royce (RR) risicovol en duur zijn. Clark verwacht wel dat de A380neo wordt uitgerust met RR motoren. Airbus heeft gezegd dat ze andere motoren onder de A380’s monteren als het bedrijfstechnisch zinvol is.
3 maanden geleden leek Airbus nog op het toestel in te zetten. Nu Emirates de mogelijke order bekend heeft gemaakt en Airbus bijna rond is met RR lijkt het alsof Airbus nog altijd inzet op het de neo versie van het grootste commerciële passagierstoestel, tegen de verwachting van Leahy in. De definitieve beslissing wordt volgens Leahy nog voor 15 juni genomen.
Lees alles over de A380neo hier.
Door: Bas Witte