
Iedere maand bouwt Boeing maar liefst 42 Boeing 737’s waarvan er zo’n 28 maandelijks worden gebouwd in de Boeing Renton Factory in de Amerikaanse staat Washington. In deze fabriek heeft Boeing een automatisch robotsysteem geïntroduceerd om de vleugelpanelen van Boeing 737’s sneller te maken, het Panel Assembly Line Systeem, oftewel het PAL-systeem. Dit systeem boort niet alleen de gaten in de vleugelpanelen, het bevestigt nu ook de klinknagels. Voorheen werd dit nog door medewerkers van Boeing gedaan. Het was een proces dat relatief vrij langzaam ging. Nu doet het PAL-systeem dit dus. Op de Boeing Renton Factory werkt dit nieuwe systeem al. Het is onderdeel van het plan om de productie van de Boeing 737’s verder te verhogen. In 2017 moeten er maandelijks tot 5 meer Boeing 737’s van de band af rollen. Een jaar later zouden dit zelfs 52 stuks moeten worden. Het doel is om er uiteindelijk maandelijks 60 te kunnen maken.
Tegelijkertijd fabriceert Airbus, de grote rivaal, maandelijks 42 vliegtuigen uit de A320 familie. Hierbij zit de Airbus A318, A319, A320 en A321. Ook de Frans-Duitse vliegtuigbouwer wil er in 2017 minimaal 50 per maand maken. En net zoals Boeing denkt ook Airbus dat 60 per maand over een aantal jaar goed mogelijk moet zijn.
Nu al bijna 13.000 orders voor de Boeing 737
Uit cijfers van Boeing blijkt dat er iedere 2 seconden ergens ter wereld wel een Boeing 737 opstijgt of landt. Gemiddeld hangen er op elk moment van de dag 2.000 Boeing 737’s in de lucht. In juli 2012 ging Boeing over de mijlpaal van 10.000 orders heen. Sinds de eerste Boeing 737 in 1967 van de band rolde zijn er 8.400 stuks afgenomen. De totale orderportefeuille is nu al bijna 13.000. Airbus heeft tot nu toe ‘slechts’ 7.600 orders binnen voor toestellen uit de A320 familie, ze begonnen echter wel 20 jaar later. Hiervan zijn er nu bijna 3.900 geleverd.
Aanbod groeit harder dan de vraag
Analisten van de Bank of America Merrill Lynch zeggen dat de productie van de Airbus A320’s en Boeing 737’s samen het aantal beschikbare stoelen laat stijgen met zo’n 7%. De vraag stijgt wereldwijd echter met maar 5%. Goldman Sachs heeft daarom geadviseerd om Boeing aandelen te verkopen. Toch is de prijs van Boeing aandelen sinds 1 januari 2015 met ruim 16% gestegen.
Bron: Reuters