Met een nettoverlies van ‘maar’ 4,2 miljoen euro, kruipt Brussels Airlines langzaam maar zeker uit de rode cijfers. Met een verlies van 22 miljoen in 2013 en zelfs 60,7 miljoen euro in 2012, is Brussels Airlines aan een indrukwekkende opmars bezig. Zeker na de komst van Ryanair naar thuishaven Brussels Airport.
Brussels Airlines presteert goed en weerstaat de concurrentie van lage kosten maatschappijen als Ryanair, Vueling en easyJet in de eigen thuismarkt. In België maakt de lowcostsector zo’n 41% uit, met ook nog Wizzair en Pegasus op Charleroi. CEO Bernard Gustin stelt in het Vlaamse actualiteitenprogramma Terzake dat “indien de stakingen en de ebola-epidemie er niet waren geweest, Brussels Airlines al in 2014 uit de rode cijfers geweest was”. Brussels Airlines zag ook de ticketverkoop toenemen met 12,6% en de bezettingsgraad werd opgetrokken tot 72%, wat volgens Gustin aangeeft dat “het nieuwe business model wordt begrepen door de klant”. De maatschappij introduceerde volledig nieuwe transparantere tariefformules.
Pleidooi voor eerlijke spelregels
Op de bemerking dat Brussels Airlines wel geniet van 16,8 miljoen euro staatssteun per jaar om de loonhandicap ten opzichte van de concurrentie te verkleinen, benadrukt Gustin het belang van eerlijke spelregels. “Het kan niet zo zijn dat een maatschappij haar vluchten uitvoert vanuit een bepaald land en daar geen belastingen betaalt”, doelende op Ryanair. De eerlijke spelregels gelden volgens Gustin voor de hele luchtvaartsector, want de maatschappijen uit het Midden-Oosten “spelen met andere spelregels”.
Door Arno Visser