fbpx
AirlinesOnderwerpen

Ryanair gaat serieus kijken naar transatlantische vluchten

Ryanair_Staart

Voor de zoveelste keer een bericht dat Ryanair voor €10 transatlantisch gaat vliegen.

In 2010 was er ook een dergelijk bericht, Ryanair zou in 2015 beginnen. 2008 kwam het tersprake, startdatum: 2010. En vorig jaar werd het meerdere keren door Ryanair gezegd, voor €10 euro naar de VS, zodra er voldoende vliegtuigen beschikbaar waren. En nu is er weer een dergelijk bericht, toch is het dit keer net anders.

Nu heeft het bestuur zich uitgesproken en toestemming gegeven om te starten met transatlantische vluchten. Er moet een dochterbedrijf komen dat onder een andere naam de vluchten uit gaan voeren. Ook moeten er voldoende vliegtuigen zijn. Afhankelijk van de bron heeft Ryanair er 20 tot 50 nodig. Men wil aan beide kanten van de oceaan 10 tot 15 bestemmingen hebben. Pas bij een dergelijke schaalgrootte is het interessant voor Ryanair.

“The board of Ryanair, like any plc, has approved the business plans for future growth, including transatlantic. We are talking to manufacturers about long-haul aircraft but cannot comment further on this. European consumers want lower-cost travel to the USA and the same for Americans coming to Europe. We see it as a logical development in the European market.”

Volgens de Irish Times zijn Chicago, Boston, New York, Londen, Berlijn en Dublin de eerste bestemmingen. Over 4 tot 5 jaar moet de transatlantische business beginnen, zodra er vliegtuigen zijn. Ryanair zegt dat het de komende jaren onmogelijk is aan voldoende long haul vliegtuigen te komen, maar over 4 jaar moet het wel mogelijk zijn.

Vliegtuigen

Voor de plannen van Ryanair zijn eigenlijk alleen grotere toestellen geschikt. B737’s en A320’s halen de oversteek alleen met een beperkt aantal mensen aan boord. Het enige single aisle toestel dat nu regelmatig vliegt is de 757-200, maar dit is een brandstof slurper. De nieuwe A321neoLR zou een optie zijn, al zal het bereik daarvan met veel mensen aan boord ook krap worden. Blijven de twin aisles over. Meest voor de hand liggend is de B787 of A350, de zuinigste vliegtuigen verkrijgbaar. De productie van deze toestellen zit echter voor de komende jaren helemaal volgeboekt. Of Ryanair moet nog een tijdje wachten of ze moeten voor een ander toestel kiezen.

Dan blijven er twee kandidaten over: de A330neo of 777. De A330neo is er ook nog niet, maar groot voordeel is dat Airbus meteen na introductie een flinke output heeft omdat het dit toestel al jaren maakt. Bij nieuwe toestellen wordt de productie langzaam opgevoerd. Boeing probeert de 777, huidig model, nog te slijten. Een productieverlaging dreigt dankzij de komst van de nieuwe 777X, de meeste klanten wachten liever daarop. Deze toestellen zijn dus makkelijk te leveren. Bovendien worden ze iets zuiniger binnenkort. Ryanair is ook al jaren trouwe Boeing klant. Hoewel de 777 wel een erg groot toestel is zou Ryanair daar zomaar eens mee kunnen gaan vliegen.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button