fbpx
MilitairOnderwerpen

Pentagon: dit zijn de F-35 problemen

F-35C_US_Navy

Het Pentagon heeft een rapport (pdf) gepubliceerd over de voortgang van het $ 1,5 triljoen kostende F-35 (JSF) project. Er zijn al vele tegenslagen geweest, het meest recente is de angst voor hackers van het computersysteem. Ondanks de vele tegenslagen gaan de testprogramma’s van de verschillende type F-35’s door. De belangrijkste problemen op een rijtje:

Software vertragingen
Er zitten problemen in de software van de tweede serie F-35’s. De zogenaamde Block 2B Software zorgt voor de eerste oorlogsvoering mogelijkheden, zoals het afschieten van wapens. Onder andere de radar gegevens worden niet correct geïnterpreteerd. Volgens het rapport: “fusion of information from own-ship sensors, as well as fusion of information from off-board sensors is still deficient. The Distributed Aperture System continues to exhibit high false-alarm rates and false target tracks, and poor stability performance, even in later versions of software.”

F-35B brandstoftank
De brandstoftank van de F-35B is opnieuw ontworpen omdat er explosiegevaar was.

Beveiliging tegen bliksem
De F35B heeft ook problemen met de beveiliging tegen blikseminslagen. Als het toestel 2x in 12 uur zou vliegen was de kans op een inslag veel groter. Er is nog geen oplossing. De B variant is het toestel dat verticaal kan landen.

Flight control problemen
Door problemen met de flight control kan de F-35 niet in bepaalde hoeken aanvallen.

Helm projectie
De F-35C heeft problemen met de projectie van cruciale gegevens op het visier van de helm. Tijdens basis offensieve en defensieve manoeuvres bleek dat deze manoeuvres negatieve effecten hadden op dit systeem.

Talrijke onderdelen van het vliegtuig zijn onbetrouwbaar
Verscheidene onderdelen moeten vaker vervangen of onderhouden worden dan gewenst is. Alle varianten hebben problemen met: avionics, banden van het landingsgestel, hitte management systemen, schietstoel, cockpit display electronica, helm displays, seat survival kits, ontbrandings-vonk van de turbine en de on-board zuurstof productie. Het extra onderhoud zorgt voor extra kosten van een al duur vliegtuig.

Automatic Logistics Information System (ALIS)
ALIS is de IT-ruggegraad van het toestel. De software houdt alle operaties van het toestel in de gaten en zorgt dat de piloot informatie krijgt. Ook krijgt het grondpersoneel info als er een probleem is. Volgens het rapport: “ALIS is behind schedule, has several capabilities delayed or deferred to later builds, and has been fielded with deficiencies”.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button