Ryanair zegt al sinds 2008 de Atlantische Oceaan over te willen vliegen voor € 15. Maandag was er ineens het bericht dat het al jaren klaarliggende businessplan serieus bekeken gaat worden. En donderdag was er ineens het bericht dat de raad van bestuur het plan helemaal niet goedgekeurd heeft. En dat ook niet van plan is te gaan doen. Hoe zit het nu?
Interessant?
Hoewel velen verbaasd zijn om het enorm lage bedrag wordt het wel geloofd dat Ryanair deze routes (ooit) gaat doen. Waarschijnlijk gaan er 1 of enkele stoelen per vlucht in de verkoop voor dit tarief. Uiteraard krijg je daar helemaal niks voor behalve de vlucht zelf. Dat de maatschappij met een dergelijk lokkertje komt is niet zo gek, dit doet Ryanair al jaren. Ryanair heeft jaren 99 cent tickets ter introductie van een route verkocht.
De transatlantische markt kan lucratief zijn voor een nieuwkomer. Prijzen liggen al jaren relatief hoog.
John Walton, expert voor Runwaygirl zegt hierover:
[su_quote]Across the Atlantic, the three principal joint venture agreements, as well as bilateral agreements like Delta-Virgin Atlantic, quite specifically allow fare collusion, create significant barriers to entry for new carriers and give passengers less choice. There is no good reason why price ranges should suggest JFK-LHR roundtrips (7 hours) should range from $672-$976 while JFK-LAX roundtrips (6 hours 30) range from $254 to $314.[/su_quote]
Er zit dus nog ruimte voor lagere prijzen op transatlantische vluchten. KLM vraagt bijvoorbeeld ruim € 700 voor een retourtje New York. Prijsvechters zijn er nog niet actief, terwijl die op de route JFK-LAX wel (zeer) actief zijn. Ryanair zegt al jaren de oversteek te willen gaan maken en ooit zal het er vast van komen aangezien er nog veel kansen liggen.
Wel of niet?
Twee berichten in 1 week die elkaar 180 graden tegenspreken. Eerst had het bestuur het business plan goedgekeurd drie dagen later kwam het bericht dat er niet eens naar gekeken was. Al in 2008 zei Ryanair dat het niet de maatschappij zelf zou zijn die naar de VS gaat vliegen. Er zou een aparte maatschappij voor worden opgericht die een apart merk zal voeren. Aangezien een nog op te richten maatschappij dit gaat doen kan het huidige bestuur er ook niet over stemmen. De verklaring die donderdag is uitgegeven moet gezien worden als een statement dat Ryanair (zelf) niet naar de VS gaat vliegen.
Het is logisch om Ryanair te beschermen tegen de risico’s van een dergelijk groot plan. Als er 20-50 vliegtuigen worden gekocht en het wordt een fiasco loopt ook Ryanair zelf risico. Een apart bedrijf is dus een verstandige constructie. Hoe het transatlantische bedrijf en Ryanair verbonden worden moet nog bekeken worden.
Na de aankondiging van maandag om serieus naar lange afstandsvluchten te kijken doken de aandelen Ryanair 5% in het rood. Dat is waarschijnlijk de reden geweest om met de verklaring van donderdag te komen.
Vliegtuigen
Voor de mogelijke plannen van Ryanair zijn eigenlijk alleen grotere toestellen geschikt. B737’s en A320’s halen de oversteek alleen met een beperkt aantal mensen aan boord. Het enige single aisle toestel dat nu regelmatig de route vliegt is de 757-200, maar dit is een brandstof slurper. De nieuwe A321neoLR zou een optie zijn, al zal het bereik daarvan met veel mensen aan boord ook krap worden. Blijven de twin aisles over. Meest voor de hand liggend is de B787 of A350, de zuinigste vliegtuigen verkrijgbaar. De productie van deze toestellen zit echter voor de komende jaren helemaal volgeboekt. Of Ryanair moet nog een tijdje wachten of ze moeten voor een ander toestel kiezen.
Dan blijven er twee andere kandidaten over: de A330neo of 777. De A330neo is er ook nog niet, maar groot voordeel is dat Airbus meteen na introductie een flinke output heeft omdat het dit toestel al jaren maakt. Bij nieuwe toestellen wordt de productie langzaam opgevoerd, bij de vernieuwde A330 zal dit anders zijn. Boeing probeert de 777, huidig model, nog te slijten. Een productieverlaging dreigt dankzij de komst van de nieuwe 777X, de meeste klanten wachten liever daarop. Deze toestellen zijn dus makkelijk te leveren. Bovendien worden ze iets zuiniger binnenkort. En Ryanair is ook al jaren trouwe Boeing klant. Hoewel de 777 wel een erg groot toestel is zou Ryanair daar zomaar eens mee kunnen gaan vliegen.
Bottom line
Wat overeind blijft is het enthousiasme en de mogelijkheden voor low-cost transatlantische vluchten.