Leasebedrijf Amedeo ziet twee mogelijke maatschappijen die A380’s willen leasen, zegt de CEO tegen Reuters.
Amedeo heeft vorig jaar 20 superjumbo’s besteld bij Airbus en probeert die nu te slijten. Amedeo heeft momenteel al 14 A380’s vliegen, allen voor Emirates. Welke twee kanten er mogelijk bijkomen wil het bedrijf niet zeggen. Airbus en Amedeo zouden een informele overeenkomst hebben dat bij nieuwe bestellingen de helft direct van Airbus wordt gekocht en de andere helft via Amedeo. Uiteindelijk beslist de koper wel of ze dat willen.
777 vervanging
De CEO van Amedeo rekent voor dat als een maatschappij twee vluchten uitgevoerd door 777’s vervangt door 1 A380 kan er $33 miljoen worden bespaard op jaarbasis. British Airways heeft dit onlangs gedaan met de route naar Lons Angeles. Vergeleken met de nieuwe 777-9X is er nog steeds een besparing mogelijk van $26 miljoen. In 2 777’s gaan meer mensen dan in 1 A380. Amedeo zegt dat elke huidige operator te weinig stoelen in het toestel kan. De leasemaatschappij beweert dat er 600 mensen in kunnen in een 4 class layout zonder minder comfort te hoeven bieden. Er wordt dan uitgegaan van 11 stoelen naast elkaar in economy.
Turkish Airlines wordt al langer in verband gebracht met de nieuwe A380 klant te worden. Vooralsnog is er geen deal gesloten.