fbpx
IncidentenNieuwsOnderwerpen

Feiten tot nu toe: Germanwings vlucht 4U9525

Een Airbus A320 van de Duitse lowcostmaatschappij Germanwings is vanochtend gecrasht boven de Franse Alpen. Germanwings is een dochter van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. Het gaat om vluchtnummer 4U9525. Veel informatie over de crash is nog niet naar buiten gekomen – Up in the Sky heeft een feitenoverzicht.

germanwings in rouwDe eerste feiten over de Germanwings Crash 4U9525 met de Airbus A320-200

  • Het vliegtuig kwam van luchthaven Barcelona-El Prat (BCN) vandaan. Het had in Dusseldorf (DUS) moeten landen. Het toestel (registratie D-AIPX) was een Airbus A320-200. Het had bijna 60.000 vlieguren gemaakt, in meer dan 45.000 vluchten. Verder was het vliegtuig 25 jaar oud; het was gebouwd in 1990. Het heeft zo’n 20 jaar onder de vlag van Lufthansa gevlogen.
  • Bij het ongeluk zijn alle 150 inzittenden omgekomen. Het gaat om 144 passagiers en 6 bemanningsleden
  • De gezagvoerder had ruim 6.000 vlieguren gemaakt in meer dan 10 jaar tijd.
  • De eerste wrakstukken zijn al gevonden. Deze liggen in een moeilijk begaanbaar gebied in de Franse Alpen op een hoogte van zo’n 2000 meter.
  • Het vliegtuig heeft in de zomer van 2013 een laatste grote onderhoudsbeurt gehad. De laatste kleine onderhoudsbeurt is gedaan op  23 maart 2015. Over een paar maanden had weer een grote onderhoudsbeurt plaats moeten vinden.
  • Aan boord zat een Duitse schoolklas met 16 Gymnasium-leerlingen (van gemiddeld 16 jaar oud) en 2 docenten van een school uit Haltern (Noordrijn-Westfalen).
  • Bij de crash is in ieder geval één Nederlander omgekomen. Het zou gaan om een vrouw van 20 uit het Brabantse Deurne.
  • Een team van deskundigen van Germanwings en Airbus is inmiddels onderweg naar de rampplek.

Onbevestigde berichten

De Franse autoriteiten beweren:

  • dat het toestel in stukken uit de lucht is gevallen

De Belgische autoriteiten beweren:

  • dat er ten minste een Belg in het vliegtuig zat.

De Spaanse autoriteiten beweren:

  • dat er ten minste 45 Spanjaarden aan boord zaten.

Germanwings zelf:

  • Een woordvoerder van Germanwings zegt dat er niets mis was met het vliegtuig. De opleidingen en de techniek binnen Germanwings staan bekend als hoogstaand.
  • De maatschappij laat weten dat er 67 Duitsers in het vliegtuig zaten. Dit aantal kan echter nog oplopen.
  • Het vliegtuig maakte een 8 minuten durende duikvlucht. Aan het einde van de duikvlucht is het vliegtuig neergestort.

Hieronder is een afbeelding te zien van de duikvlucht, gebaseerd op data van Flightaware.

Overigens is de route die het vliegtuig nam niet bijzonder. Gisteren werd dezelfde vlucht door Germanwings nog zonder problemen uitgevoerd:

Later vandaag wordt sneeuw verwacht in het gebied, wat de berging zal bemoeilijken. Er zijn vanavond waarschijnlijk ook geen vluchten met helikopters mogelijk.

Christophe Castaner, een gedeputeerde van het Franse departement (Alpes de Haute Provence) waar de Airbus A320 van Germanwings vermoedelijk is neergestort, vloog met de Franse minister van binnenlandse zaken over het gebied. ‘Verschrikkelijke beelden, niets anders te zien dan puin en lichamen‘, aldus zijn tweet.

De eerste onbevestigde foto:

De Franse minister van Binnenlandse Zaken (Bernard Cazeneuve) bevestigde dat een van de twee zwarte dozen is gevonden op locatie. Dit kan helpen om de oorzaak te ontrafelen.

De eerste beelden van de vliegramp:

Door de invallende duisternis is de zoektocht voorlopig gestaakt. Van de oorzaak van de vliegtuigcrash in de Franse Alpen is nog niets bekend. Een aantal gendarmes blijft achter op de plek van de vliegtuigcrash om het gebied veilig te stellen. Morgenochtend zullen de helikopters weer opstijgen om verder te zoeken naar de tweede zwarte doos. Er zal dan waarschijnlijk ook worden gestart met de berging van lichamen.

Germanwings_A320_1

Meer infomatie

Meer nieuws is te vinden in het dossier Germanwings crash.

Bose Aviation - eindejaars aanbieding!

Ontvang een gratis Bose Frames Alto of Rondo audiozonnebril bij aankoop van een Bose Aviation Headset tussen 30 november 2020 en 9 januari 2021. Zowel de verbeterde ProFlight Series 2 als de A20 Aviation Headset zijn het resultaat van decennia aan onderzoek en ontwikkeling. Beide zijn EASA E/TSO gecertificeerd en beide zijn voorzien van geavanceerde noise cancelling-technologie. Ga naar de aanbieding [sponsored].

Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button