Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Militair»Nederland kijkt naar koop 17 Chinook heli’s
Militair

Nederland kijkt naar koop 17 Chinook heli’s

RedactieDoor Redactie25/03/2015Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Defensie
©Defensie

De Amerikaanse senaat heeft toestemming gegeven aan Boeing om 17 CH-47F Chinook helikopters te verkopen aan Nederland.

Defensie kijkt naar een vervangingen van een deel van de helikoptervloot door de Chinooks. Naast de heli’s is ook toestemming gegeven voor de verkoop van bijbehorende onderdelen. Het is normaal dat de regering beslist over defensieverkopen aan buitenlandse naties.

Defensie vliegt al met 17 Chinooks. De luchtmacht beschikt over 11 CH-47D’s en zes CH-47F heli’s.

©Defensie
©Defensie

Defensie over de Chinook:
De 11 middelzware Chinook CH-47D en 6 CH-47F transporthelikopters kunnen grondtroepen snel verplaatsen. Ook vervoeren ze wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Het laden en lossen gebeurt snel via de laaddeur aan de achterzijde. Grotere vrachten worden onder de romp vastgehaakt.

Nederlandse Chinooks zijn de afgelopen jaren overal ter wereld ingezet. Onder meer ter ondersteuning van de Kosovo Force (KFOR) en operatie Allied Harbour in Albanië en UNMEE (Eritrea) in 2000 en 2001. In 2002 waren Chinooks actief voor de SFOR-vredesmacht in Bosnië. Hierna zijn de Chinook in 2003 en 2004 actief geweest ter ondersteuning van de operatie SFIR in Irak. Hierop volgde in 2005 en 2006 de operatie Operatie Enduring Freedom (OEF) in Afghanistan. Ook in het kader van de operatie ISAF vlogen van mei 2007 tot oktober 2010 Chinooks in Afghanistan.

De CH-47D’s en CH-47F’s zijn bij de Koninklijke Luchtmacht ingedeeld bij het 298 Squadron op Vliegbasis Gilze-Rijen. Samen met het 300 Squadron (Cougar) en het 301 Squadron (Apache) vormen ze een belangrijk deel van het Defensie Helikopter Commando. Eerder waren de Chinooks gestationeerd op Vliegbasis Soesterberg dat in november 2008 sloot.

Specificaties

*Aantal: 17 (versies: 11 CH-47D, 6 CH-47F)
*Lengte: 15,9 meter
*Hoogte: 5,8meter (draaiende achterste rotor), 4,9 meter (stilstaande achterste rotor)
*Breedte: 3,7 meter (zonder rotoren)
*Rotordiameter: draaiende rotor 30,2 x 18,3 meter. Rotor zowel voor als achterkant heeft 3 bladen, 218-227 toeren per minuut
*Motoren: 2, type turboshaft Honeywell T55-L-714A
*Vermogen: maximaal continue 3.069 kilowatt per motor; maximaal incidenteel gedurende 2,5 minuten 3.704 kilowatt per motor
*Gewicht: leeg ongeveer 11 ton, maximaal ongeveer 24 ton
*Snelheid: maximaal 315 kilometer per uur
*Vliegbereik: referentie missie 250 kilometer (minimaal vereist, dit is de heen- en terugafstand), zonder nuttige belasting 324 kilometer. Het vliegbereik is ook afhankelijk van het gebruik van extra brandstoftanks in de cabine.
*Registratienummers D-661 tot en met D-667 (gemodificeerde helikopters); D-101 tot en met D-106 (nieuwe helikopters); D-104 en D-105 zijn verloren gegaan); D-890 t/m D895
*Fabrikant: Boeing Defense, Space & Security
*Kleur: egaal bronsgroen (CH-47D) of grijs (CH-47F)
*Brandstof maximaal 3.822 liter in meerdere brandstoftanks (wanneer het maximum aan brandstof wordt meegenomen kan circa 10.200 kilogram lading worden vervoerd). Met extra tanks in de cabine kan de brandstofcapaciteit vergroot worden met circa 2.800 liter.
*Vlieghoogte: 7.000 meter bij 2 motoren, maximaal vermogen; 2.400 meter bij 2 motoren inclusief maximaal gewicht; 3.300 meter service ceiling
*Passagiers: 33 volledig bepakte militairen. In operationele omstandigheden kunnen ook maximaal 24 personen zittend op de vloer worden meegenomen.
*Lading extern: onder de helikopter kan met behulp van 3 haken ook vracht worden vervoerd. Zowel de voorste als de achterste cargo-hook kan worden belast met maximaal 9.072 kilogram. De centrale cargo-hook kan maximaal 12.700 kilogram dragen (het totale gewicht zowel intern als extern inclusief brandstof mag niet meer zijn dan 13.343 kilogram).


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
CH-47 Chinook Defensie Luchtmacht
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025Redactie

KLM en Defensie bundelen krachten

08/07/2025Redactie

Nederlandse F-35’s naar Polen

08/07/2025Redactie
Recent

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?