fbpx
MilitairOnderwerpen

Nederland kijkt naar koop 17 Chinook heli’s

©Defensie
©Defensie

De Amerikaanse senaat heeft toestemming gegeven aan Boeing om 17 CH-47F Chinook helikopters te verkopen aan Nederland.

Defensie kijkt naar een vervangingen van een deel van de helikoptervloot door de Chinooks. Naast de heli’s is ook toestemming gegeven voor de verkoop van bijbehorende onderdelen. Het is normaal dat de regering beslist over defensieverkopen aan buitenlandse naties.

Defensie vliegt al met 17 Chinooks. De luchtmacht beschikt over 11 CH-47D’s en zes CH-47F heli’s.

©Defensie
©Defensie

Defensie over de Chinook:
De 11 middelzware Chinook CH-47D en 6 CH-47F transporthelikopters kunnen grondtroepen snel verplaatsen. Ook vervoeren ze wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Het laden en lossen gebeurt snel via de laaddeur aan de achterzijde. Grotere vrachten worden onder de romp vastgehaakt.

Nederlandse Chinooks zijn de afgelopen jaren overal ter wereld ingezet. Onder meer ter ondersteuning van de Kosovo Force (KFOR) en operatie Allied Harbour in Albanië en UNMEE (Eritrea) in 2000 en 2001. In 2002 waren Chinooks actief voor de SFOR-vredesmacht in Bosnië. Hierna zijn de Chinook in 2003 en 2004 actief geweest ter ondersteuning van de operatie SFIR in Irak. Hierop volgde in 2005 en 2006 de operatie Operatie Enduring Freedom (OEF) in Afghanistan. Ook in het kader van de operatie ISAF vlogen van mei 2007 tot oktober 2010 Chinooks in Afghanistan.

De CH-47D’s en CH-47F’s zijn bij de Koninklijke Luchtmacht ingedeeld bij het 298 Squadron op Vliegbasis Gilze-Rijen. Samen met het 300 Squadron (Cougar) en het 301 Squadron (Apache) vormen ze een belangrijk deel van het Defensie Helikopter Commando. Eerder waren de Chinooks gestationeerd op Vliegbasis Soesterberg dat in november 2008 sloot.

Specificaties

*Aantal: 17 (versies: 11 CH-47D, 6 CH-47F)
*Lengte: 15,9 meter
*Hoogte: 5,8meter (draaiende achterste rotor), 4,9 meter (stilstaande achterste rotor)
*Breedte: 3,7 meter (zonder rotoren)
*Rotordiameter: draaiende rotor 30,2 x 18,3 meter. Rotor zowel voor als achterkant heeft 3 bladen, 218-227 toeren per minuut
*Motoren: 2, type turboshaft Honeywell T55-L-714A
*Vermogen: maximaal continue 3.069 kilowatt per motor; maximaal incidenteel gedurende 2,5 minuten 3.704 kilowatt per motor
*Gewicht: leeg ongeveer 11 ton, maximaal ongeveer 24 ton
*Snelheid: maximaal 315 kilometer per uur
*Vliegbereik: referentie missie 250 kilometer (minimaal vereist, dit is de heen- en terugafstand), zonder nuttige belasting 324 kilometer. Het vliegbereik is ook afhankelijk van het gebruik van extra brandstoftanks in de cabine.
*Registratienummers D-661 tot en met D-667 (gemodificeerde helikopters); D-101 tot en met D-106 (nieuwe helikopters); D-104 en D-105 zijn verloren gegaan); D-890 t/m D895
*Fabrikant: Boeing Defense, Space & Security
*Kleur: egaal bronsgroen (CH-47D) of grijs (CH-47F)
*Brandstof maximaal 3.822 liter in meerdere brandstoftanks (wanneer het maximum aan brandstof wordt meegenomen kan circa 10.200 kilogram lading worden vervoerd). Met extra tanks in de cabine kan de brandstofcapaciteit vergroot worden met circa 2.800 liter.
*Vlieghoogte: 7.000 meter bij 2 motoren, maximaal vermogen; 2.400 meter bij 2 motoren inclusief maximaal gewicht; 3.300 meter service ceiling
*Passagiers: 33 volledig bepakte militairen. In operationele omstandigheden kunnen ook maximaal 24 personen zittend op de vloer worden meegenomen.
*Lading extern: onder de helikopter kan met behulp van 3 haken ook vracht worden vervoerd. Zowel de voorste als de achterste cargo-hook kan worden belast met maximaal 9.072 kilogram. De centrale cargo-hook kan maximaal 12.700 kilogram dragen (het totale gewicht zowel intern als extern inclusief brandstof mag niet meer zijn dan 13.343 kilogram).

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button