Een recenter bericht hierover staat hier.
Een hoge militaire functionaris heeft tegen de New York Times en persbureau AFP gezegd dat op de Cockpit Voice Recorder hoorbaar is dat één van de twee piloten de cockpit verlaat en er niet meer in kan.
De anonieme onderzoek meldt dat de communicatie tussen de piloten tot dat moment goed en normaal is. Er wordt zakelijk en soepel met elkaar gesproken tijdens het eerste deel na take-off van Barcelona. Dan verlaat één van de piloten de cockpit. Even later is te horen op de Cockpit Voice Recorder (CVR) dat er beschaafd geklopt wordt. Na enige tijd wordt het kloppen harden, maar antwoord blijft uit. Weer wat later hoor je volgens de onderzoeker dat er geprobeerd wordt de deur in te slaan.
Deze gegevens (zodra ze bevestigd worden) geven aanwijzingen wat er gebeurd is, maar veel blijft ook nog onduidelijk. Het lijkt zo te zijn dat er slechts 1 piloot aanwezig was in de cockpit aan het einde van de vlucht. Het is nog onbekend waarom de andere piloot de cockpit verlaat. Dit kan natuurlijk zijn om naar het toilet te gaan, een dergelijke actie is niet ongebruikelijk. Nadat de piloot de cockpit verliet is het toestel van 38.000 voet in 8 minuten gaan dalen en op een bergwand gecrasht.
Scenario’s
Hoewel er nog niets officieel bekend is zijn, op basis van deze informatie, een aantal scenario’s denkbaar. Wellicht toch een (hele stille) kaping. Misschien hield de zuurstofvoorziening ermee op en was de overgebleven piloot hier extra gevoelig voor. Piloten hebben uiteraard ook zuurstofmaskers en die gaan langer mee dan die van de passagiers, ca 20 minuten. Als derde optie: dezelfde geluiden die hier hoorbaar zijn stonden op de CVR van vlucht TM470. Deze Embraer crashte 29 november 2013 in Namibië. De co-piloot was even naar het toilet en vond zich vervolgens buitengesloten. Ook hier hoor je beuken op de cockpitdeur. Onderzoekers van deze crash nemen aan dat de captain zelfmoord heeft gepleegd. Uiteraard is het wachten op meer gegevens voordat een conclusie kan worden getrokken over de oorzaak.
Geen bevestiging
De Franse onderzoekers willen nog niet reageren. Onduidelijk is dus of deze hoge militaire officier gelijk heeft.
Meer infomatie
Meer nieuws is te vinden in het dossier Germanwings crash.
