De co-piloot van Germanwings vlucht 4U9525 heeft het vliegtuig doelbewust laten crashen, meldt het Franse Openbaar Ministerie. Deze conclusie heeft het Openbaar Ministerie getrokken na verder onderzoek van de cockpit voice recorders.
Op de cockpit voice recorders hoor je de gesprekken tussen de crew. De eerste twintig minuten klinken heel normaal en er wordt een checklist afgewerkt. Op een gegeven moment draagt de gezagvoerder het gezag over aan de co-piloot. Daarna verlaat de gezagvoerder de cockpit. Vanaf dat moment zet het toestel een daalvlucht in en is er geen communicatie meer met de luchtverkeersleiding. Als de gezagvoerder terugkomt en aanklopt, wordt de deur niet open gedaan. Het kloppen op de deur wordt steeds harder, maar een reactie vanuit de cockpit blijft uit. Vlak voordat de opname eindigt door de fatale inslag in de rotswand, is er nog een andere impact op een andere rotswand te horen. Het toestel vloog ongeveer 700 km/u tijdens de impact.
Het Franse OM zegt dat schreeuwende passagiers te horen zijn op de opname van de Cockpit Voice Recorder.
De co-piloot was volgens Wall Street News de 28-jarige Andreas Lubitz. Hij was sinds 2013 aan het werk bij Germanwings en had 630 vlieguren. Momenteel wordt er naar motieven gekeken. Volgens vrienden was het geen ‘loner, maar juist een wat stille, vriendelijke en grappige man. Hij was erg blij met zijn baan bij Germanwings en het ging goed met hem. Hij droomde ervan piloot te worden en eenmaal een baan gevonden zei hij tegen zijn vliegclub vrienden dat er een droom waarheid geworden was. Germanwings zegt dat er op psychologische tests niets bijzonders naar voren kwam.
Tijdens zijn opleiding nam hij een lange en onverwachte pauze van enkele maanden. Maar hij studeerde af “100% luchtwaardig”, zoals de CEO van Lufthansa dat zei.
Lufthansa geeft te kennen de pilotenopleiding te gaan bekijken.