KLM heeft lang volgehouden de regels van 1 piloot in de cockpit voorlopig niet aan te willen passen. Nu de EASA heeft aangeraden dit wel te doen gaat ook KLM de regels aanpassen, zo maakt het bedrijf vrijdagavond bekend.
EASA doet de aanbeveling aan luchtvaartmaatschappijen een safety en security risk assessment uit te voeren. Het agentschap doet daarnaast de aanbeveling om tenminste twee personen in de cockpit aanwezig te hebben of een gelijkwaardig safety level te garanderen.
Zowel KLM als Air France zullen de aanbevelingen van EASA op korte termijn overnemen.
[su_quote cite=”KLM”]De veiligheid van onze passagiers en bemanningsleden staat altijd voorop. We zullen zorgvuldig te werk gaan bij het implementeren van de aanbeveling om altijd twee bemanningsleden in de cockpit te hebben. Daarnaast gaan we door met onze risico analyse, waar EASA ook de ruimte voor biedt, om nieuwe risico’s nog beter in kaart te brengen en te zoeken naar eventueel betere oplossingen.[/su_quote]
Gisteren werd bekend dat bij KLM de regel is dat als 1 piloot de cockpit verlaat de andere piloot alleen achterblijft. Er is een noodprocedure om de deur van buiten af te openen. Deze is echter bedoeld als de overgebleven piloot de deur niet kán openen. De piloot kan het ban buiten openen tegenhouden. Andere maatschappijen hebben na de crash van Germanwings de regels veranderd en verplichten dat er een ander bemanningslid tijdelijk de plek van de piloot inneemt. KLM doet dit niet. Gisteren was er redelijk wat ophef op social media dat KLM deze regel niet ingevoerd heeft.
In een verklaring zegt KLM: “Alle vliegers bij KLM worden geselecteerd volgens strenge selectie-eisen en getraind volgens standaarden die wereldwijd voor alle luchtvaartmaatschappijen gelden, inclusief mentale en lichamelijke screenings. Tijdens regelmatige checks en recurrent trainingen aan boord en in de simulator worden KLM-vliegers continu getest op de vaardigheden om de vliegveiligheid maximaal te kunnen garanderen. Daarnaast volgen KLM-vliegers hoogwaardige communicatie- en gedragstrainingen compleet toegepast op hun functie.”
KLM vliegers worden nadat ze aangenomen zijn niet meer psychologisch getest.
Meer infomatie
Meer nieuws is te vinden in het dossier Germanwings crash.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!