Ook Lufthansa is om en gaat de regels aanpassen voor het verlaten van de cockpit door piloten. Net als bij andere maatschappijen moeten er bij Lufthansa altijd twee mensen in de cockpit zijn
Eerste
Norwegian Air Shuttle was de eerste maatschappij om aan te kondigen de regels voor het verlaten van de cockpit aan te passen.
Te allen tijde moeten er twee crewleden in de cockpit aanwezig zijn. Als een piloot tijdens de vlucht naar het toilet moet, dan neemt een lid van de cabine crew zijn of haar plek tijdelijk over. Norwegian wil dit zo snel als mogelijk is invoeren. De beslissing is donderdag genomen nadat bekend werd dat bij de Germanwings-crash één van de twee piloten bijgesloten is door de ander piloot.
Norwegian zegt er al langer aan te denken, maar heeft nu de knoop doorgehakt. Er zijn airlines waar een dergelijk regel al langer geldt, Finnair is daar een voorbeeld van. In de VS is dit ook verplicht, in Europa nog niet. Ryanair zegt in een verklaring de regel dat er een cabine crew de cockpit in gaat ook te hanteren.
Ook easyJet, Emirates, SAS, Virgin Atlantic en airberlin voeren deze regel zo snel mogelijk in. In Canada wordt de regel op nationaal niveau ingesteld.
Opgelegd
In de VS is de regel al langer verplicht, Amerikaanse maatschappijen doen dit dus al langer. Ook in Ierland legt de regering dit op. Na de crash heeft donderdag Canada dit ook ingesteld. Europese regelgever EASA raadt het aan om de regel toe te gaan passen. Het is echter nog niet verplicht.
KLM
KLM heeft lang volgehouden de regels van 1 piloot in de cockpit voorlopig niet aan te willen passen. Nu de EASA heeft aangeraden dit wel te doen gaat ook KLM de regels aanpassen, zo maakt het bedrijf vrijdagavond bekend.
Cockpitdeur
Sinds 9/11 zijn kogelvrije cockpitdeuren verplicht in commerciële vliegtuigen. Piloten kunnen vanuit de cockpit de toegang met de code blokkeren. In de VS is de belangrijkste reden om altijd een tweede crewmember in de cockpit te hebben dat deze tweede persoon de identiteit kan controleren van degeen die de cockpit weer in wil. Vaak is het ook mogelijk om een extra barrière op te werpen als de deur open gaat. Bijvoorbeeld een drankkarretje die verankerd kan worden.
Meer infomatie
Meer nieuws is te vinden in het dossier Germanwings crash.
Hoe werkt de cockpitdeur?