Verladersorganisatie EVO roept de Tweede Kamer op om de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Mansveld te vragen het verlies aan vrachtcapaciteit op te laten vangen door andere luchtvaartmaatschappijen.
De aangekondigde sanering van bij KLM een Martinair baart EVO zorgen. Het verdwijnen van de KLM/Martinair vrachtvliegtuigen maakt bedrijven in Nederland minder goed bereikbaar door de lucht.
Deuk
Het aanbod van vrachtvluchten van en naar Nederland loopt een flinke deuk op nu KLM / Airfrance steeds minder vrachtvliegtuigen aanhouden, zo zegt EVO in een persbericht. Uit het Seabury rapport (in opdracht het het ministerie van Infrastructuur en Milieu) blijkt bijvoorbeeld dat de totale vrachtcapaciteit voor import uit Latijns-Amerika met 45% afneemt. De vrachtcapaciteit voor import uit Noord-Amerika neemt met 23% af en voor Noord Oost Azië met 18 %. Voor export wordt eenzelfde patroon voorspelt. Dit verlies wordt maar licht gecompenseerd door een toename van vrachtcapaciteit in passagiersvliegtuigen van KLM/Airfrance.
Banen
De Nederlandse luchtvrachtindustrie en de marktplaats Schiphol heeft wereldwijd een leidende rol. Daardoor hebben veel buitenlandse bedrijven er voor gekozen hun hoofdkantoren, magazijnen en distributiecentra in Nederland te vestigen. Het heeft ons land vele duizenden banen en economische activiteiten opgeleverd. EVO pleit ervoor dat deze positie moet worden uitgebreid. Vracht trekt vracht aan en dat schept banen.
Meer landingsrechten
Woensdag praat de Tweede Kamer met de staatssecretaris over de luchtvaart in Nederland. De Nederlandse overheid dient er wat EVO betreft dan ook alles aan te doen dat het aanbod van vrachtvluchten niet verder te laten verschralen. EVO bepleit dat de staatssecretaris er minimaal voor zorgt dat de verloren capaciteit gecompenseerd kan worden door andere luchtvaartmaatschappijen. Dat kan zij door andere aanbieders meer landingsrechten te verstrekken om de vrachtcorridors via Schiphol te verbeteren.