Air France verliest al jaren geld op de short haul business. De kosten zijn te hoog en de opbrengsten te laag. Air France probeert al langer kosten te verlagen, maar de piloten staken daar een stokje voor met een langdurige staking.
Air France gaat nu meer vluchten bij dochter Hop! onderbrengen. Alle vluchten die niet het long haul netwerk aanvullen komen onder Hop! te hangen. Concreet betekent dat dat alle vluchten die niet van Parijs Charles de Gaulle vertrekken Hop! vluchten worden. Daarnaast blijft Transavia wel gewoon bestaan.
Hop!
Grootste basis van Hop! is Parijs Orly en dat zal zo blijven. Aan de vliegtuigen verandert niks. De Air France A320’s die daar gestationeerd zijn zullen voor Hop! gaan vliegen, maar wel met Air France livery. De regionale jets en turboprops van Hop! blijven in de Hop! kleuren.
De prijzen van vluchten gaan omlaag, basisprijs wordt €49 per enkele reis. Of de kosten ook worden verlaagd is niet duidelijk. In 2017 zou Hop! winstgevend moeten zijn. Vorig jaar werd op alle routes die het nieuwe Hop! nu gaat uitvoeren een omzet op van € 1,7 miljard en een verlies van € 140 miljoen. Het jaar daarvoor was het verlies 2x zo groot. Onder het nieuwe Hop! vallen 600 dagelijkse vluchten naar 50 bestemmingen. De vloot bedraagt 96 toestellen en er worden 13 miljoen passagiers vervoerd.
Andere verlieslijdende poot, Transavia France, zou in 2017 tenminste break-even moeten draaien.



Hilversum