De druk om snel nieuws te brengen is vaak groot en niet altijd wordt er dan kritisch gekeken naar de inhoud.
Gisteren was er ineens weer het bericht dat MH370 door bewoners van Kudahuvadhoo, een eilandje onderdeel van de Republiek der Malediven, is gezien. Het was een bericht van een jaar oud nieuw leven ingeblazen door de krant The Australian. Ook wij hadden het bericht. The Australian kwam niet met nieuwe feiten of verklaringen en hoewel het oud nieuws was vonden we toch dat ook wij het konden brengen. Oud nieuws wordt wel vaker nieuw leven ingeblazen en veel mensen hadden het er over, zo was de afweging.
Het bericht over Kudahuvadhoo werd oorspronkelijk gepubliceerd op 18 maart 2014. In juni 2014 kwam het nieuws naar buiten dat de captain van MH370 thuis een (houtje-touwtje) flight simulator had staan. Dit weekend werden beide berichten gecombineerd. De captain zou geoefend hebben op zijn sim om te landen op de airstrip of de landingsbaan van Kudahuvadhoo, viel ineens in allerlei media te lezen. Hij zou zelfs maar op 5 banen hebben geoefend en Kudahuvadhoo was daar één van. Dat de captain zo ongeveer schuldig was omdat hij een flightsim thuis had staan vonden we op de redactie altijd al onzin. Er zijn wel meer piloten die hun werk nou eenmaal leuk vinden en het ook als hobby doen.
Welke landingsbaan?
Enigszins geïntrigeerd door het woord airstrip in de berichtgeving zijn we het maar eens opgaan zoeken. Een airstrip is doorgaans een onverharde baan of een strand waar kleine vliegtuigjes kunnen landen. Een 777-200ER is wel andere koek. Google maps gaf het volgende plaatje van Kudahuvadhoo:
Geen landingsbaan te zien dus.
Het satellietopname komt uit 2015. Het eilandje is iets meer dan een kilometer lang bij 800 meter breed. Een triple seven heeft als het moet echt geen polderbaan van 3800 meter nodig, maar dit wel weinig. Het strand is nog een 20 meter breed en ook de breedste straat is maximaal 20 meter breed. Een 777-200ER is 60 meter breed. Onmogelijk dus om hier te landen.
De Maldiven bestaan uit 1190 eilanden die gegroepeerd liggen in 26 atollen. Maar ook op nabijliggende eilanden is geen landingsbaan te vinden. Het eerste vliegveld wat je tegenkomt is op 113 kilometer afstand. De eilandbewoners zeggen het toestel richting het zuidwesten te hebben zien vliegen. Dan had het nog een linkerbocht moeten maken om op Kadhdhoo Airport uit te komen. Deze baan is 1200 meter, waarschijnlijk te kort voor een 777. Piloten schatten dat minimaal 1500 meter nodig is. Als we hiervan uitgaan had het vliegtuig 180 graden moeten draaien en Male International Airport moeten vliegen (180km), of verder naar het zuiden naar Gan (375km).
Hoe komt het bericht dan in de media? Na wat zoeken blijkt dat er een project is om een vliegveld te realiseren. Er moet een landingsbaan van 1800 meter komen, genoeg voor een lege 777. De baan ligt er zeker nog niet. Het komt trouwens wel voor dat simulator programma’s vooruitlopend op een project een landingsbaan wel al opnemen in de software.
Het vliegveld gaat er als volgt uitzien:
Wijze les
Een wijze les dus om even verder te kijken dan snel het nieuws te brengen. Hoewel wij in onze berichtgeving niet vermeld hebben dat de captain geoefend heeft op het “vliegveld van Kudahuvadhoo”, maken we ons geen illusies. Ook wij willen het nieuws snel brengen en achtergrond informatie zoeken kost nu eenmaal erg veel tijd. Dan gaat het weleens mis.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
Door:
Joeri van Ormondt
Hoofdredactie
Joeri woonde vanaf z’n geboorte ‘onder’ de Zwanenburgbaan. Hij heeft Bedrijfskunde gestudeerd en is mede-oprichter van UpintheSky.