
Op 30 maart zijn een Emirates en een Etihad toestel te dicht langs elkaar gevlogen in het luchtruim van Mumbai, India. In een internationaal onderzoek kwam men erachter dat 4 luchtverkeersleiders waren ontbijten waardoor er geen toezicht werd gehouden.
De toestellen vlogen recht op elkaar af volgens de Mumbai Times. Het systeem dat hiervan meldingen geeft was onbemand achter gelaten. Een eerdere serie van fouten zorgde dat de toestellen op elkaar afvlogen. Luchtverkeersleider 1 gaf de Emirates A330-300 op vlucht EK-706 (Dubai – Seychellen) toestemming af te snijden, na verzoek van de piloten. Vervolgens ging luchtverkeersleider 1 ontbijten. Drie anderen zouden blijven werken. Nummer 1 had echter de verandering niet in het systeem ingevoerd. Luchtverkeersleider 2 nam het van nr 1 over, maar al snel ging hij ook ontbijten.
Nummer 3 wist niet van de wijziging van nummer 1 en gaf een Etihad A320 (Seychellen – Abu Dhabi) toestemming dezelfde short-cut te nemen. Nu vlogen de toestellen recht op elkaar af. De vierde luchtverkeersleider moest het Automatic Dependent Surveillance (ADS) systeem in de gaten houden. Deze ADS vergelijkt de data afkomstig uit de vliegtuigen als backup om te kijken of het allemaal wel goed gaat. Deze verkeersleider liet echter zijn post onbemand, waardoor de fouten van de eerste 3 niet opgemerkt werden.
Uiteindelijk merkte Mumbai ATC het toch op en gaven ze een Resolution Advisory (RA). Een RA wordt gegeven als toestellen binnen 25 sec van elkaar zitten. De piloten moeten binnen 6 seconden reageren. Een RA gaat voor op andere instructies. Op de route is maar beperkte ruimte, door de burgeroorlog in Jemen vliegen Etihad en Emirates door het Indiase luchtruim.
Vliegtuigen hebben zelf ook nog een systeem aan boord. Niemand raakte gewond. Zowel Emirates als Etihad bevestigen dat er een onderzoek is ingesteld.