Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Near miss omdat luchtverkeersleiders waren ontbijten
Incidenten

Near miss omdat luchtverkeersleiders waren ontbijten

RedactieDoor Redactie06/04/2015Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©PDXDUS
©PDXDUS

Op 30 maart zijn een Emirates en een Etihad toestel te dicht langs elkaar gevlogen in het luchtruim van Mumbai, India. In een internationaal onderzoek kwam men erachter dat 4 luchtverkeersleiders waren ontbijten waardoor er geen toezicht werd gehouden.

De toestellen vlogen recht op elkaar af volgens de Mumbai Times. Het systeem dat hiervan meldingen geeft was onbemand achter gelaten. Een eerdere serie van fouten zorgde dat de toestellen op elkaar afvlogen. Luchtverkeersleider 1 gaf de Emirates A330-300 op vlucht EK-706 (Dubai – Seychellen) toestemming af te snijden, na verzoek van de piloten. Vervolgens ging luchtverkeersleider 1 ontbijten. Drie anderen zouden blijven werken. Nummer 1 had echter de verandering niet in het systeem ingevoerd. Luchtverkeersleider 2 nam het van nr 1 over, maar al snel ging hij ook ontbijten.

Nummer 3 wist niet van de wijziging van nummer 1 en gaf een Etihad A320 (Seychellen – Abu Dhabi) toestemming dezelfde short-cut te nemen. Nu vlogen de toestellen recht op elkaar af. De vierde luchtverkeersleider moest het Automatic Dependent Surveillance (ADS) systeem in de gaten houden. Deze ADS vergelijkt de data afkomstig uit de vliegtuigen als backup om te kijken of het allemaal wel goed gaat. Deze verkeersleider liet echter zijn post onbemand, waardoor de fouten van de eerste 3 niet opgemerkt werden.

Uiteindelijk merkte Mumbai ATC het toch op en gaven ze een Resolution Advisory (RA). Een RA wordt gegeven als toestellen binnen 25 sec van elkaar zitten. De piloten moeten binnen 6 seconden reageren. Een RA gaat voor op andere instructies. Op de route is maar beperkte ruimte, door de burgeroorlog in Jemen vliegen Etihad en Emirates door het Indiase luchtruim.

Vliegtuigen hebben zelf ook nog een systeem aan boord. Niemand raakte gewond. Zowel Emirates als Etihad bevestigen dat er een onderzoek is ingesteld.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus A320 Airbus A330 Emirates Etihad India
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025Lieneke Koornstra
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?