Lufthansa zegt niet verplicht te zijn medische gegevens door te geven aan de Duitse luchtvaartautoriteit LBA.
Niet verplicht
De co-piloot die hoogstwaarschijnlijk Germanwings vlucht 4U-9525 heeft laten crashen had eerder last van depressies. De vliegschool van Lufthansa was hiervan op de hoogte volgens berichten in Duitse media. Maandag zegt Lufthansa in een verklaring dat dit niet doorgegeven had hoeven worden, omdat de piloot in 2012 volledig goedgekeurd was om te vliegen. Pas vanaf 2013 golden strengere regels met betrekking tot doorgeven van informatie. Zondag verklaarde de LBA geen enkele informatie te hebben dat ertoe zou kunnen leiden de piloot op non-actief te stellen. Europese regels geven de LBA de mogelijkheid piloten met psychische problemen hun vliegbrevet (tijdelijk) af te nemen.
In de nieuwe regels van april 2013 wordt gewaarborgd dat fit-to-fly verklaringen afgegeven van voor april 2013 blijven gelden.
LBA onder vuur
De Europese autoriteit EASA heeft problemen bij de Duitse luchtvaartautoriteit LBA aangetroffen. Dit zegt de Europese Commissie. Wat de problemen zijn wordt niet gezegd en wanneer ze gevonden zijn ook niet. EASA zou dit volgens de Wall Street Journal in november hebben doorgegeven aan Berlijn. De problemen zouden al langer aanwezig zijn en moeten worden opgelost van EASA. Volgens bronnen van de WSJ zou de LBA veel te weinig mensen hebben om de controletaken te kunnen uitvoeren. De LBA controleert onder andere vliegtuigen, piloten en doet medische checks. Duitsland is nog bezig met de aanbevelingen van EASA te bestuderen. De EU zegt erbij: “All EU member states have findings and this is a normal and regular occurrence. It is part of a continuous system of oversight: findings are followed by corrective action, similar to an audit process”.
Meer infomatie
Meer nieuws is te vinden in het dossier Germanwings crash.