Uren van Emirates piloten worden bekeken door de autoriteiten wegens mogelijke opgave van te weinig uren.
Volgens huidige en voormalige piloten van Emirates schrijft de maatschappij te weinig uren op voor de piloten. Hierdoor kunnen piloten langer achter elkaar werken en zijn er op bepaalde vluchten geen extra piloten nodig. Dit meldt de Wall Street Journal op vrijdag.
In een interview zegt Ismail Al Balooshi de beschuldigingen te gaan onderzoeken. Al Balooshi is directeur van veiligheidszaken van de General Civil Aviation Authority, de luchtvaart autoriteit van de Verenigde Arabische Emiraten. Hij zegt dat Emirates al nauwgezet in de gaten wordt gehouden en er tot nu toe geen meldingen van verminderen veiligheid zijn. Anoniem kan dit ook gemeld worden.
In een verklaring zegt Emirates nooit concessies te doen aan veiligheid en er wordt volledig volgens de eisen van de autoriteiten gewerkt. De maatschappij geeft toe dat er ongenoegen is onder de 3.700 piloten, maar dit is volgens Emirates een kleine minderheid.
Emirates wordt beschuldigd van het niet opschrijven van uren voor pre-flight briefings, hierdoor begint de dienst van de piloot pas op een later moment. Op bepaalde vluchten naar Europa, Afrika en India zou een piloot dan een retourvlucht kunnen uitvoeren. Als de pre-flight briefings wel opgeschreven zou worden, dan kan de piloot niet nog zelf terugvliegen, hij zit dan aan zijn maximale aantal uren.
Volgens Al Balooshi geldt ook in de Emiraten de regel dat de klok begint te lopen zodra een piloot zich moet melden voor werk en stopt als de laatste vlucht aan de gate staat.
Emirates is een van de best betalende maatschappijen ter wereld, voor piloten dan.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!