
Emirates gaat de capaciteit naar Europa verder uitbreiden met 4 nieuwe A380 vluchten. Twee van die vluchten worden uitgevoerd door de nieuwe 2 klassen A380 met 615 stoelen aan boord. Kopenhagen krijgt de primeur, het toestel met de meeste mensen aan boord ter wereld zal naar de Deense hoofdstad vliegen.
Kopenhagen
Kopenhagen wordt nu nog uitgevoerd door een 777-300ER, maar van 1 december gaat de superjumbo dit overnemen. De vlucht wordt uitgevoerd door de nieuwe tweeklassen-A380. Kopenhagen is daarmee de eerste Europese bestemming voor dit toestel. Met een dagelijkse verbinding kunnen er 8.610 passagiers per week mee. Vlucht EK151 vertrekt dagelijks om 08:20 uit Dubai en komt om 12:20 aan. De terugvlucht gaat om 14:20 en komt aan om 23:35.
Gatwick
Vanaf 1 juni gaat er een tweede A380 dagelijks naar Gatwick vliegen. Er gaan in totaal 3 vluchten tussen Dubai en Gatwick, de derde vlucht wordt door het op één na grootste toestel uitgevoerd, een 777-300ER. De A380’s vertrekken van Dubai om 08:00 en 15:00. Terugvluchten vertrekken om 14:25 en 21:20.
Vanaf 1 januari 2016 gaat de capaciteit nog verder omhoog. De 15:00-vlucht wordt vanaf die datum door een A380 in tweeklassen layout uitgevoerd. Dit is een nieuwe indeling voor Emirates en vliegt daarmee met het toestel met de grootste capaciteit. Er gaan 615 mensen in.
Milaan Malpensa
Vanaf 1 maart 2016 gaat er een tweede dagelijkse A380 naar Malpensa vliegen. Momenteel vliegen er dagelijks twee 777-300ER’s en één A380 op deze route.
Zurich
Op de route Dubai-Zurich wordt vanaf 1 oktober dagelijks een tweede A380 ingezet. De Airbus vervangt een Boeing 777-300ER. Hierdoor komen er per week bijna 1.000 stoelen bij.
Totale uitbreiding
Als alle veranderingen ingegaan zijn gaan er wekelijks circa 4500 stoelen extra heen en weer tussen Europa en Dubai.
Two-class
Aan de ene kant is er een soort wedloop aan de gang tussen golf-carriers wie het meest luxeuze first class heeft (dat wint Etihad met een 3 kamer appartement). Aan de andere kant kondigt Emirates nu aan de first class uit enkele A380’s te gaan halen.
Eind dit jaar worden vier A380’s omgebouwd naar een twee klassen indeling. Momenteel vliegt de maatschappij met uitsluiten drie klassen in de A380’s. Er zijn twee varianten waar of 489 of 519 passagiers in kunnen.
A380’s met de nieuwe indeling gaan op routes vliegen waar voor economy en businessclass geboekt wordt. Er kunnen dan meer mensen in.
[su_quote cite=”Shaikh Majid Al Mualla, Emirates”]There are some routes that don’t require first class[/su_quote]
De opstelling wordt 58 business en 557 economy class. In totaal 615 stoelen.
Onlangs kreeg de eerste superjumbo de grootste onderhoudsbeurt (time-lapse video) die een vliegtuig kan krijgen. Onder andere het gehele interieur ging eruit. Een mooi moment om deze verandering door te voeren. Nu de eerst geleverde A380 deze beurt heeft gehad zullen de nummer 2, 3 enzovoort snel volgen.


Uddel
MBO