Airbus is nog niet van plan het ontwerp van de A380 aan te passen. Dat zegt CEO Fabrice Bregier tegen de Franse krant Les Échos. De verkopen van de superjumbo vallen tegen en de grootste klant, Emirates, wil dat Airbus de A380neo gaat ontwikkelen.
De neo heeft nieuwe motoren die waardoor het toestel zuiniger wordt en maatschappijen minder stoelen hoeven te verkopen om ‘break-even’ te draaien. Een volle A380 met nieuwe motoren levert dan meer geld op dan een volle A380 nu.
Maar Airbus lijkt dus niet van plan om in te gaan op de wens van de grootste klant. Eerder liet John Leahy, hoofd verkoop, weten dat een besluit over een ‘neo’-variant voor de Airshow in Parijs in juni zou vallen.
Volgens Bregier werkt de Frans-Duitse vliegtuigbouwer al aan manieren om stoelen toe te voegen. Hij zegt dat op lange termijn de vraag wel is hoe het vliegtuig verbeterd kan worden, zowel qua motoren als aerodynamica. ‘Maar dat doen we niet voordat er een goed businessplan gevonden is. Dat is nu niet het geval en we gaan niet zomaar geld uitgeven’, aldus Bregier.
Over de A350 had Bregier wel positief nieuws te melden. Launch-customer Qatar Airways heeft in de eerste twee maanden nog geen problemen gehad met het toestel.



Uddel
MBO