In 2010 crashte een Embraer E-190 in China. De captain werd schuldig bevonden aan de crash door een lagere rechtbank. Hij ging in beroep, maar dit mocht niet baten hij moet ook van het hof de cel in.
Crash
Op 24 augustus 2010 crashte een Embraer E-190 op het toen nieuwe Yichun Lindu Airport. Het was de eerste crash van een E-190 waarbij het vliegtuig van Henan Airlines verloren ging. Aan boord waren 91 passagiers en 5 crewleden van vlucht 8387. Er was een dichte mist rond het vliegveld het zicht was minder dan 2.800 meter. Het toestel deed een visual approach. Op het moment dat de baan in zicht had moeten zijn was die dat niet. Het vliegtuig gaf waarschuwing voor de hoogte. De piloten besloten de landing niet af te breken. Het toestel bleek te laag te zitten en raakte 1.500m voor de baan de toppen van bomen en de grond op 870 meter. 700 meter verder kwam het tot stilstand. Door de klap konden de deuren niet open en kwam er veel rook in de cabine. 44 mensen overleefden de crash niet en 52 raakten gewond.
Hoger beroep
De rechters van het hoger beroep vinden dat de acties van de captain serieuze gevolgen had. “De feiten waren duidelijk, het bewijs stevig en de uitspraak terecht” zegt de rechtbank over het eerdere vonnis.
Naming and shaming
Het is ongebruikelijk dat een piloot voor de rechter komt na een ongeluk. In de luchtvaart probeert men lessen te trekken uit fouten en niet mensen te berechten. In Nederland is het zo dat getuigenissen gedaan tegenover de Onderzoeksraad niet mogen worden gebruikt door het OM. Het gevaar is anders dat de waarheid niet boven water komt door een dreiging van strafvervolging.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!