
Volgens de United States Government Accountability Office (GAO) kunnen ondermeer vliegtuigen worden gehackt in de toekomst. Met de overgang naar de nieuwe “NextGen” generatie kunnen zich nieuwe problemen gaan voordoen wat betreft de veiligheid: de nieuwe toestellen bevatten meer elektronica en kunnen daarom vanaf buitenaf worden beïnvloed. De dreiging neemt toe in combinatie met internettoegang aan boord, hoewel internet zoveel mogelijk wordt uitgesloten in de cockpit is er toch sprake van potentieel gevaar, aldus GAO. De GAO stelt dat dit ook geldt voor de systemen van de luchtverkeersleiding. De GAO adviseert de Federal Aviation Administration (FAA) om regels op te stellen om dit potentieel gevaar tegen te gaan. Ook zien ze graag regels over wie de verantwoordelijkheid heeft voor het garanderen van deze veiligheid.
Er is geen direct gevaar in de nabije toekomt, wel moet de FAA hier rekening mee houden omdat er bij het aanbieden van internet vaak dezelfde router en kabels worden gebruikt als in de cockpit. De huidige beveiligingssystemen van de avionica in de cockpit is nog niet voldoende, aldus de onderzoekers van de GAO: “Volgens veiligheidsdeskundigen die we hebben gesproken, moet de internetverbinding in de cabine gezien worden als directe link tussen het vliegtuig en de buitenwereld, waar zich ook kwaadaardige partijen bevinden.”
In januari 2015 heeft GAO de FAA al gewezen op de gevaren die heersen bij de nieuwe luchtverkeersleiding systemen, hierop heeft de FAA stappen ondernomen. Toch zijn er nog een paar zwakheden in het systeem waardoor deze nog niet helemaal veilig is. De FAA heeft toegezegd deze zwakheden te gaan onderzoeken, in samenwerking met het National Institute of Standards and Technology (NIST).
Wat betreft de verantwoordelijkheid heeft FAA het Cyber Security Steering Committee opgericht om de veiligheid van het uitwisselen van informatie te overzien.


Verschillend
VWO