Iberia en British Airways stappen uit de AEA, de Association of European Airlines. De breuk komt door de opstelling van de International Airlines Group, de moedermaatschappij van beide maatschappijen, in de discussie over de gulfcarriers. Dit meldt aviationweek.com.
De AEA is een lobbyorganisatie die 29 grote airlines uit Europa vertegenwoordigd. Rond de gulfcarriers zijn binnen de organisatie de meningen verdeeld.
Maatschappijen als Lufthansa en Air France-KLM willen een onderzoek naar de vermeende staatssteun van de gulfcarriers. Ook vinden ze dat de maatschappijen minder naar Europa mogen vliegen. IAG ziet geen kwaad in de activiteiten van de spelers uit het Midden-Oosten. IAG-ceo Willy Walsh bewondert de 3 maatschappijen juist om hun groei. Die bewondering klinkt idealistisch, maar is ook verklaarbaar doordat Qatar Airways, één van de drie carriers, een belang van een kleine tien procent heeft in IAG. Qatar topman Akbar Al Baker liet in maart weten dat aandeel te willen verhogen.
IAG gelooft dat wereldwijde liberalisatie van de luchtvaartindustrie van fundamenteel belang is voor groei. ‘Daar willen we geen concessies aan doen.’
De AEA kiest voor de lijn van Air France-KLM en Lufthansa, begrijpelijkerwijs tegen de zin van IAG in. Daarom trekt de organisatie zich nu dus terug uit het platform. De AEA zou er tevergeefs veel aan gedaan hebben om IAG binnenboord te houden.