
Rolls Royce gaat de motoren leveren voor vijftig nieuwe A380’s voor Emirates. Eerder vandaag werd dit al door Reuters gemeld, zojuist heeft Rolls Royce zelf het nieuws bevestigd. Volgens de motorenfabrikant is het de grootste order in de geschiedenis van het bedrijf. De A380’s waarmee Emirates nu vliegt hebben motoren van Engine Alliance.
Het komt niet vaak voor dat een maatschappij van motorenbouwer wisselt. Dit brengt kosten met zich mee, bijvoorbeeld voor onderhoud van twee verschillende type motoren in plaats van één. Hoe meer dezelfde spullen, hoe makkelijker en goedkoper het onderhoud is. Een voorbeeld is Ryanair, zij hebben de strategie zoveel mogelijk materieel hetzelfde te hebben om kosten te drukken. Emirates is wat minder strikt dan Ryanair, maar heeft eenzelfde doel. Afgelopen jaren zijn er uitsluitend twee type vliegtuigen besteld, B777 en A380. Afwijkende toestellen zoals de A340 en A330 worden uitgefaseerd.
De eerste batch van 25 A380’s met Rolls Royce motoren komt tussen eind 2016 en begin 2018. De tweede batch laat wat langer op zich wachten. Jaartallen worden niet bekend gemaakt, maar Emirates hoopt een aantal te kunnen vervroegen naar 2019-2020, zo zegt de maatschappij.
De mogelijke switch van motoren zit er al een tijdje aan te komen. In maart zei CEO Tim Clark dat er ook naar Rolls Royce gekeken werd voor motoren voor de komende 50 A380’s. Emirates heeft 140 toestellen besteld bij Airbus, maar nog niet voor alle toestellen een motorenkeus gemaakt.
A380neo
Het lijkt weer een stapje richting de A380neo. De neo zou nieuwe motoren moeten krijgen en Rolls Royce is de enige kandidaat nadat Engine Alliance heeft gezegd het geen interessante business case te vinden. Rolls Royce ziet juist wel brood in de neo. Emirates is de grote aanjager van een vernieuwde superjumbo. Nu zij overstappen op huidige generatie motoren van de grootste kandidaat en belangrijkste partner in het mogelijke A380neo project, is de neo weer een stapje dichterbij. Emirates hoopt een aantal van de tweede batch als neo’s te kunnen ontvangen, maar zegt nog steeds op een besluit van Airbus over een upgrade te wachten.
Hoewel Airbus zegt er voorlopig nog geen besluit over te nemen is het bijna onmogelijk dit nog uit te stellen. Er is al ruim een jaar geen A380 verkocht. Met een boven de markt hangende verandering naar een zuiniger toestel is het niet zo gek dat mogelijke kopers hun beslissing uitstellen. Hetzelfde zag je bij de A330neo. Ook deze vernieuwde variant werd lang met kracht ontkend door Airbus. De verkopen liepen enorm terug en op de Farnborough Airshow was de A330neo er “ineens”.
Upinthesky denkt: Aankondiging A380neo op de Paris Air show deze zomer.
Tweedehands markt
CEO TIm Clark zegt ook dat hij denkt dat er een tweedehands markt is voor de A380. Volgens hem zijn er maatschappijen die graag met een A380 zouden willen vliegen, maar deze nieuw niet kunnen betalen. De markt voor deze toestellen zal behoorlijk sterk zijn, aldus Clark, zeker als de economie verder aantrekt en er meer vraag naar vliegreizen komt. Emirates ontving de eerste A380 in 2008 en doet gemiddeld 12 jaar met een toestel.
A350 B787
Op de persconferentie zegt de topman ook dat redelijk gevorderd zijn met het evalueren van de A350 en B787-9 en -10. Vorig jaar annuleerde Emirates een order van 70 A350 toestellen, maar zei meteen al nog steeds een dergelijk type te willen hebben voor de minder drukke routes.


Hilversum