Afgelopen week opperde het Duitse bureau voor vliegveiligheid (DFS) om te onderzoeken in geval van nood een passagiersvliegtuig vanaf de grond over te nemen. Hiermee had de Germanwings-crash wellicht voorkomen kunnen worden, zo redeneert DFS. Er zijn al veel mogelijkheden om een vliegtuig van de grond te besturen. Vooral het Amerikaanse leger gebruikt de techniek veelvuldig in drones om luchtaanvallen uit te voeren.
Airbus
Op een persconferentie zegt Fabrice Bregier, hoogste man van de passagierstak van Airbus dat piloten nooit volledig vervangen kunnen worden door technologie. Tuurlijk is het op termijn technisch mogelijk om een passagiersvliegtuig vanaf de grond te besturen, zo zegt Bregier, maar die stap moet niet genomen worden. Alles afgewogen maken de piloten het vliegen juist veiliger. “You can always find examples where having a pilot in the loop will be the determining factor in preventing accidents”, aldus de CEO. Juist de training moet worden verbeterd, zodat piloten beter op de vliegcomputers ingespeeld zijn.
“I think we shouldn’t swing from one extreme to the other in saying we need to protect passengers from the pilots.”
Veel meer ongelukken met drones
Afgelopen jaren was de ongevalratio 40% hoger bij drones dan bij passagiersvliegtuigen. Veel ongelukken komen doordat de datalink onderbroken werd, dan valt er niks te besturen. Onze columnist Sven de Bakker zegt dat een piloot het vliegtuig aanvoelt en in kan grijpen als er iets niet helemaal “lekker loopt”. Hij geeft het voorbeeld van een take-off, een van de gevaarlijkste delen van een vlucht. Het toestel versnelt met tonnen aan brandstof en vaak honderden mensen aan boord. De baan houdt een keer op en er komt een punt dat je niet meer kan remmen om op tijd stil te staan. Er moeten veel beslissingen in korte tijd worden genomen, terwijl omstandigheden soms onzeker zijn. Een computer gaat uit van parameters en beslist of er wel of niet ingegrepen moet worden.
Gered dankzij piloten
In 1989 stopten meerdere systemen in een DC-10 ermee, waaronder een van de drie motoren. Wat de piloten deden was: zich aanpassen. Ter plekke vonden ze de asymmetrische throttle techniek uit: Door meer en minder gas te geven met de twee overgebleven motoren bestuurden ze het vliegtuig. Ze konden de dalingshoek enigszins voor elkaar krijgen, zodat ze konden landen. Het was een soort semi-gecontroleerde crash. Mecaniciens zeiden later dat wat de piloten hebben gedaan onmogelijk had moeten zijn. Van de 296 mensen aan boord overleefden 125 het.
Zonder de piloten waren alle 296 mensen dood geweest.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!