

De grootste maatschappij van Japan, ANA neemt een belang van onder de 20% in het failliete Skymark (ook Japans). Dit maakt deel uit van het reddingsplan van Skymark.
Als ANA een groter dan 20% belang neemt kunnen ze landingsrechten op de grootste luchthaven, Tokyo Haneda, kwijtraken. ANA wil zorgen dat een deel van het personeel van Skymark kan blijven werken. Mogelijk wordt het bedrijf ook weer naar de beurs gebracht. Ook zal geholpen worden met brandstof, veiligheidscontroles en gezamenlijke vluchten.
AirAsia
Enige tijd geleden was er sprake van een samenwerking van ANA en AirAsia om Skymark over te nemen. Het is niet raar dat ANA en AirAsia zich hebben aangeboden. AirAsia wil terug naar de Japanse markt na de scheiding met ANA een jaar geleden en verder vliegen de luchtvaartmaatschappijen met dezelfde toestellen, de A330’s. Voor ANA gaat het echter om de groei ten opzichte van JAL
Faillissement
Skymark Airlines geeft de schuld van het potentiële faillissement aan een slechte Yen koers en Airbus. De luchtvaartmaatschappij bestelde 6 A380’s bij Airbus maar was constant te laat met deelbetalingen, daarop annuleerde Airbus de order, was Skymark haar aanbetaling kwijt en werden ze aangeklaagd wegens contractbreuk. Skymark wilde de A380’s inzetten om direct met JAL en ANA te concurreren op internationale routes.
Skymark
Skymark Airlines, opgericht in 1998, was een zeldzaam voorbeeld van een Japanse low-cost carrier die opereerde zonder hulp van ANA of JAL, dit lijkt nu vooralsnog verloren te gaan. Skymark kiest deze maand haar sponsoren en zal 29 mei haar rehabilitatie plan presenteren aan het Tokyo District Court.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

