Vorige week plaatste Upinthesky twee artikelen. Beide hadden exact dezelfde titel en onderwerp. Bovendien werden ze direct na elkaar geplaatst. Enige verschil was dat één over Emirates ging en de andere over United.
Werkuren United piloten onder de loep
Werkuren Emirates piloten onder de loep
Opvallend genoeg was het artikel over Emirates meer dan twee keer zo vaak gelezen dan die over United. Het was zelfs één van de best gelezen berichten die week. Ook de retweets en het Facebook-bereik was duidelijk in het voordeel van Emirates. Dat is toch opmerkelijk zo een verschil, dachten we op de redactie. Het is niet zo dat United veel kleiner is op Schiphol dan Emirates en daardoor veel minder interessant. Op een doordeweekse dinsdag gaat United vanaf Schiphol met 804 stoelen naar 4 bestemmingen in de VS. Emirates gaat dezelfde dag met 849 stoelen in 2 toestellen naar 1 bestemming.
Al jaren horen we beschuldigingen over het grote kwaad in de vorm van de golf-maatschappijen. Zijn we na al die beschuldigingen dan nu op zoek naar een stok om Emirates figuurlijk mee te slaan? Zodat we kunnen zeggen: “Zie je nou wel, ze zijn slecht voor hun personeel!!” Dat een medestander in de strijd tegen de golfmaatschappijen de piloten hetzelfde* behandelt is dan minder interessant?
Afgelopen week was er ook dat een bericht dat Amerikaanse maatschappijen $155 miljard aan staatssteun hebben ontvangen. Dit bericht trok weinig lezers, terwijl berichten over mogelijke staatssteun aan golfmaatschappijen gretig aftrek vinden. Meten we met twee maten?
Wij weten het antwoord niet en blijven over beide kanten van de oceaan berichten. Weet jij het wel? Reageer dan hieronder of via Twitter.
*Het Emirates bericht is op basis van geruchten, bij United heeft de FAA het onderzocht en bewezen geacht.