AirAsia zegt in 2016 weer low cost naar Londen te gaan vliegen vanaf Kuala Lumpur. De maatschappij ziet veel mogelijkheden voor de route ondanks dat er veel concurrentie is.
Eerder geprobeerd
In 2009 opende de maatschappij de route naar Londen en later ook een naar Parijs. In 2012 stopte ze er weer mee omdat het niet rendabel te krijgen viel. De vliegtuigen zaten vol, maar het waren de verkeerde vliegtuigen. AirAsia X (AAX) vloog met de brandstofslurpende A340’s, waar volgens de topman ook nog eens te weinig stoelen in zaten. Bovendien was AirAsia een veel kleinere maatschappij dan nu.
Nu gaat AAX met zuinigere A330’s vliegen waar bovendien meer stoelen in zitten. AAX wil een paar A330 bestellingen omzetten naar de High Gross Weight variant, zodat er meer brandstof in kan en een langere afstand kan worden overbrugd. Midden volgend jaar moeten ze geleverd worden. Wellicht worden eerst nog een kaar A330’s uit het Midden-Oosten geleast, dan zou de route al eerder beginnen.
Lange tijd was Malaysia Airlines de enige maatschappij die rechtstreeks tussen Londen en Kuala Lumpur vloog. Vanaf 27 mei komt British Airways daarbij. Malaysia vliegt met twee A380’s per dag naar Londen. Met de toenemende concurrentie en inkrimpen van het long haul routenetwerk is nog maar de vraag of ze dat blijven doen. Andere concurrentie zijn natuurlijk de gulfcarriers. AirAsia is wel gewend aan concurrentie met Malaysia, maar de golfcarriers vinden ze andere koek. Echter AAX denkt een significant voordeel te hebben.
Voordeel
Met slecht één stop kan je naar nagenoeg elke plek in Azië. AirAsia heeft een omvangrijk netwerk van 100 bestemmingen vanaf Kuala Lumpur. Met een gulfcarrier moet je altijd een extra overstap maken en daarna je eigen ticket regelen naar kleinere plaatsen in Azië. Verreweg het efficiëntst wordt het vliegen met AirAsia. AirAsia gaat op zoek naar codeshare partner in Europa om ook hier een uitgebreid netwerk te kunnen bieden. De maatschappij houdt daarbij alle opties open.